Pro maso do menších prodejen vyrazí 27 procent zákazníků, 23 procent dává přednost řeznictvím nebo prodejnám maso-uzeniny, uvádí studie nazvaná SUPERMARKET & DISKONT 2006.

"Je to trvalý jev. Troufám si tvrdit, že v malých prodejnách lidé očekávají služby někoho, kdo jim dokáže poradit, tedy lepší služby," řekl Právu Jaromír Kloud z Českého svazu zpracovatelů masa.

Moderní prodejny - hypermarkety, supermarkety a diskonty - preferuje při nákupu masa 41 procent zákazníků. Naopak velké nákupy potravin v nich činí více než tři čtvrtiny rodin. Vůbec nejoblíbenější jsou mezi moderními prodejnami hypermarkety, které navštěvuje 40 procent zákazníků; maso si v nich ale pořizuje jen čtvrtina z nich.

"Výsledky výzkumu naznačují určitá specifika při nákupu masa. Spotřebitelé upřednostňují menší prodejny, které jim zajišťují čerstvé výrobky krátkodobé spotřeby v blízkosti bydliště. Zároveň rádi nakupují čerstvé maso u specialistů," uvádí studie.

Zákazníci vybírali vedle prodejny, která je jejich hlavním nákupním místem pro potraviny obecně, také prodejnu, kde utratí nejvíce peněz za maso. Mají-li pořídit vše najednou, vyráží podle výzkumu do Globusu, Intersparu, Plusu a Makra.

Mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben chování spotřebitelů chápe, ale upozorňuje, že jak malé, tak velké prodejny musí dodržovat při zacházení se zbožím stejná pravidla. "Nelze říci, že supermarkety jsou horší a menší řeznictví lepší. Kontroly do velkých obchodů navíc přicházejí častěji a v zájmu hypermarketů je, aby nezadávaly příčiny k pochybnostem. Přišly by o značné tržby," řekl Právu Duben.