Autobusová nádraží jsou prázdná. Lidé, kteří dorazili na to v Ústí nad Labem, najdou na stojanech jen čísla linek, které jsou zrušené. S řadou čísel si nevědí rady. Přepážka informací se otevřela až v půl osmé.

Na autobusovém nádraží v Mostě dokonce na informacích dávají lidem číslo hejtmana Jiřího Šulce, aby si stěžovali u něj. Starosta obce Telnice, kde nejezdí vlaky, zajistil lidem avii, která je vozí do nejbližšího města, kde doprava funguje. Půjčil si ji od místních dobrovolných hasičů. [celá zpráva]

Místostarosta Jiřetína pod Jedlovou na Děčínsku Pavel Zoser (nez.) v úterý řekl, že v obci nejezdí asi dvě třetiny linek. "Je tu chaos a řada lidí na něj doplatila pozdním příchodem do zaměstnání. Lidi byli ráno překvapení, že nic nejede. Několik jsem jich raději odvezl autem. O omezení dopravy jsem se dozvěděl až v pondělí v osm hodin večer," řekl jiřetínský místostarosta. Kdo se v obci rozhodne pro jízdu vlakem, musí jít na nádraží asi kilometr pěšky.

Starosta Hřenska na Děčínsku Josef Černý (nez.) si oddechl, že do obce zajíždějí autobusy městské hromadné dopravy z Děčína. "Nás se ten zmatek naštěstí netýká a jsme tomu opravdu rádi," řekl Černý.

Například Petrovice na Ústecku vypravily v úterý ve 4.15 hodin svůj autobus, na ostatní spoje si obec doplácí. Lidé z Chuderova v kopcích nad Ústím nad Labem scházeli v úterý od několika set metrů až po několik kilometrů na nejbližší ústecké sídliště na městskou hromadnou dopravu.

Smlouva není už od května

Dopravní podnik požaduje, aby kraj zaplatil dlužnou sumu za tři měsíce 315 miliónů korun. Peníze mají dopravci hradit ztrátu z provozování těchto linek. Kraj ale smlouvu s dopravcem vypověděl a peníze platit nechce. Uzavřel už smlouvu s dopravcem jiným, levnějším, ten ale ještě nemá potřebné licence. Jezdit bude až od září.

Kraj smlouvu vypověděl k 1. květnu, dopravní podnik je prý velmi drahý. Jeho nynější krok považuje za nezákonný. Dopravce prý musí upozornit tři měsíce předem, že autobusy nevyjedou. Kraj chystá žalobu.

"Máme dvě možnosti. Buď striktně dodržíme zákon a zhruba do 15 pracovních dnů může nahradit chybějící linky v identickém rozsahu společnost ČSAD Česká Lípa, nebo se dnes budu snažit radní přesvědčit o tom, abychom se pohybovali na hraně zákona, či dokonce za ní, a tomuto podniku vydali licence a schválili jízdní řády ve zkráceném řízení," uvedl hejtman.

ČSAD Česká Lípa by tak podle něj mohla začít jezdit už ve středu, nejpozději ve čtvrtek.

České dráhy posílí vlaky

Situace nejvíce rozzlobila obce, které jsou na autobusové dopravě závislé. Kdyby o zrušení linek veděly předem, mohly by zajistit náhradní dopravu. Za situaci podle mnoha starostů může kraj, protože zrušil smlouvu dřív, než zajistil jiného dopravce.

České dráhy v úterý opznámily, že pokud autobusy nepojedou ani ve středu, posílí v regionu vybrané spoje. "To by mohlo důsledky této situace eliminovat," řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.