Charismatický šéf obou těchto firem Carlos Ghosn má přezdívku "zabíječ nákladů". Právě to zřejmě inspirovalo kontroverzního finančníka Kirka Kerkoriana, který má ve chřadnoucí GM zhruba 10procentní akciový podíl, k návrhu, aby někdejší zachránce Nissanu nyní pomohl i americké jedničce.

Ghosn byl vyslán Renaultem do vedení Nissanu v roce 1999, kdy se japonská firma potácela na kraji bankrotu. Zachránil ji razantním snížením nákladů spolu s kampaní k povzbuzení morálky zaměstnanců.

Aliance by měla dál růst

Podle některých zdrojů Ghosn na večeři s Kerkoianem, která se konala již minulý týden, vyjádřil zájem převzít 20 procent akcií GM. Ghosn se také netají tím, že sedmiletá úspěšná aliance Renaultu a Nissanu by měla dále expandovat. Reanult má nyní 44 procent Nissanu, japonská automobilka drží naopak 15 procent akcií Renaultu.

Šéfové obou automobilek Nissanu i Renaultu dali Carlosovi Ghosnovi najevo, aby v rozhovorech o možném spojení s GM pokračoval. Firmy Nissan a Renault koordinují své strategie i vývoj svých produktů. Také představenstvo druhé největší japonské automobilky Nissan Motor zahájení předběžných rozhovorů o třístranné alianci v pondělí schválilo. Automobilka dala pravomoci pro jednání o této otázce Ghosnovi.

Akcie GM na tyto návrhy reagují pozitivně. Na konci minulého týdne zpevnily o devět procent. Koncern GM za rok 2005 zaznamenal ztrátu 10,6 miliardy dolarů a nyní prochází radikální restrukturalizací. Podnik zruší asi 30 000 pracovních míst a má uzavřít 12 svých závodů.