Právu to ve čtvrtek sdělil poslanec Miroslav Kapoun (ČSSD). Jak informoval, Sněmovna o tom bude hlasovat při opětovném projednávání novely silničního zákona, kterou jí vrátil Senát.

"Poslanecký klub ČSSD bude s největší pravděpodobností hlasovat pro senátní verzi této novely. Také klub ODS má doporučení podporovat senátní návrh, protože obsahuje rovněž změkčení bodového systému postihu motoristů," předpokládá Kapoun. Podle podporovatelů zákazu předjíždění kamiónů se opatřením zrychlí osobní doprava a zvýší bezpečnost provozu. Senátoři naopak tvrdí, že to způsobí na dálnicích nekonečné kolony vozidel a dopravní zácpy.

Za chybějící známku pokuta až půl miliónu

Hospodářský výbor Sněmovny naopak odmítl iniciovat změnu dalšího kontroverzního ustanovení. Pokuta za jízdu bez dálniční známky může totiž dosáhnout až 500 tisíc korun, což mezi motoristy vyvolalo oprávněné zděšení.

"Většinovým názorem hospodářského výboru je, že pokuta musí být dostatečně odstrašující. Proto je částka tak vysoká. Není přitom možné rozlišovat v její maximální výši mezi těžkými kamióny, jež budou platit mýtné, a ostatními nákladními vozy a osobními auty, která i nadále budou muset mít dálniční známku. Porušil by se princip rovnosti," vysvětlil Kapoun.

Jak ale poslanec zdůraznil, jde o horní hranici pokuty. To znamená, že ji obecní úřad může řidiči nebo dopravní firmě ve správním řízení uložit v rozmezí od jedné koruny do 500 tisíc korun. A v blokovém řízení přímo na silnici bude za jízdu bez dálniční známky pokuta jen do 5000 Kč.

Na připomínku Práva, že ve správním řízení nelze spoléhat na to, že obecní úřad nevyužije maximální možné hranice pokuty, Kapoun odpověděl: "Pro rozhodování o výši sankce platí přestupkový zákon, jenž obcím ukládá povinnost přihlédnout k závažnosti přestupku, způsobu jeho spáchání i následkům a okolnostem, za nichž k tomu došlo."

Na dotaz, kdo by tedy mohl dostat půlmiliónovou pokutu, Kapoun odpověděl: "Například vlastník deseti avií, které byly při silničních kontrolách čtyřikrát přistiženy, že po zpoplatněné komunikaci jedou bez dálniční známky."

Kamióny budou jezdit i v neděli

Nic už poslanci nechtějí změnit ani na tom, že kamióny budou moci o letošních letních prázdninách jezdit i v neděli dopoledne, což bylo dosud zakázáno.

"Jde o rozumný kompromis, který zabrání tomu, aby se kamióny přes víkend hromadily na parkovištích a v pondělí pak zaplavily silnice," obhajoval víkendové jízdy poslanec Jaromír Schling (ČSSD).