V Mytii se sdružily švýcarské firmy Ascom a Fela, Damovo ČR a ABD Group. "Česku jsme nabídli systém podobný tomu, který od roku 2001 funguje ve Švýcarsku. Trváme na tom, že jsme zadávací podmínky splnili a byli ze soutěže vyloučeni neoprávněně," prohlásil na středeční tiskové konferenci generální ředitel Damovo ČR Sepp Leimgruber.

Antimonopolní úřad soutěž znovu posoudí

Antimonopolní úřad ovšem koncem ledna dospěl k závěru, že soutěž byla regulérní. "Ministerstvo dopravy zákon o veřejných zakázkách neporušilo. Pochybilo pouze tím, že v zákonné lhůtě deseti dnů nevyřídilo námitky jednoho z uchazečů - společnosti Autostrade. Tato chyba však neměla vliv na stanovení pořadí nabídek," zdůvodnil tehdy prvostupňové rozhodnutí ÚOHS jeho předseda Martin Pecina.

Nyní se antimonopolní úřad bude opět muset soutěží na mýtné zabývat. "Tento případ má přednost. Od chvíle, co obdržíme rozklad, jsem schopni do čtyř týdnů pravomocně rozhodnout," řekl už dříve Právu Pecina. Potvrdil, že proti druhému rozhodnutí se už k ÚOHS nebude možné odvolat.

Mytia se chce obrátit na EU

Mytia ale ve středu pohrozila, že jestliže ji antimonopolní úřad opět nevyslyší, obrátí se s kauzou mýtné na smírčí komisi Evropské unie.

Na definitivní rozhodnutí ÚOHS netrpělivě čeká ministr dopravy Milan Šimonovský, který kvůli stížnostem neúspěšných uchazečů stále ještě nemůže podepsat smlouvu s Kapschem. "Přes tyto komplikace věřím, že bude realizován systém, který nabídl Kapsch, a že se od března začne stavět," uvedl Šimonovský. 

Česko by přišlo o desítky miliard

Pokud však ani v březnu budování systému nezačne, nebude už podle Šimonovského možné spustit mýtné v plánovaném termínu, tedy od 1. ledna 2007. V tom případě by hrozil až dvouletý odklad.

Výběr mýta má ročně vynášet kolem dvanácti miliard korun. Dvouletým odkladem by tedy Česko zbytečně přišlo o čtyřiadvacet miliard. To by se zřejmě stalo i v případě, kdyby ÚOHS nakonec vyslyšel připomínky neúspěšných účastníků soutěže.

Na otázku Práva, čeho chce Mytia rozkladem dosáhnout, Leimgruber odpověděl: "Naším cílem je vrátit soutěž na mýtné do stavu po otevření obálek se závaznými nabídkami, které by pak musely být znovu posouzeny."

V praxi by to znamenalo vytvořit novou výběrovou komisi. Lze ovšem vážně pochybovat, že by se do toho vláda pustila tak krátce před červnovými parlamentními volbami.

Sněmovna přehlasovala Senát

Nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun budou na českých dálnicích platit od roku 2007 mýtné. Rozhodla o tom včera Sněmovna, když přehlasovala doporučení Senátu. To se ale netýkalo mýtného.

Senátoři se postavili proti tomu, aby novela umožnila stavbu silnice i na nevykoupeném pozemku. Tvrdí, že silnice se tak stane věcným břemenem a vlastník pozemku za to dostane jen jednorázovou náhradu. Ministr Šimonovský již při jednání v horní komoře koncem ledna upozornil, že sporná pasáž přestane platit po přijetí stavebního zákona. 

Samotná novela počítá s tím, že mýtné na českých dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy - dohromady zhruba na 2100 kilometrech - budou platit nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun. Vláda chce zavedením mýtného zmírnit nadměrné zatížení dálnic trpících kamiónovou dopravou.

Vozidla s hmotností nad 12 tun by podle Šimonovského měla platit 4,05 koruny za kilometr, na silnicích první třídy to bude 1,90 koruny. Nyní stát kamiónům prodá dálniční známky za necelou miliardu korun ročně. Palubní jednotky pro vozidla bude možné získat na 200 prodejních místech. K dostání budou různé jazykové mutace. Zařízení budou plně kompatibilní s mikrovlnnými systémy používanými v Evropě. Osobní vozy mají mýtné začít platit nejdříve v roce 2012. Předlohu ještě musí podepsat prezident.