Rozhodnutí Korejců postavit továrnu v Česku ještě údajně definitivně nepadlo, ale podle ministra Urbana je vše na dobré cestě. "Myslím, že ohlášení dobré zprávy je na obzoru," řekl Právu Urban.

Korejská strana podle něho včera mimo jiné požadovala urychlení výstavby rychlostní komunikace mezi Nošovicemi a Žilinou, kde má továrnu její dceřiná firma Kia. "Předpokládaný termín dostavby této komunikace byl v roce 2011, ale jsme připraveni zavázat se tento termín zkrátit do roku 2009, i když to bude poměrně komplikované," uvedl Urban.

Podíl českých dílů minimálně 50 procent

Česká strana podle něho chce závazek, že Hyundai zaměstná v továrně tři tisíce lidí. "Chceme také prosadit, aby podíl českých dílů v automobilech montovaných v Nošovicích činil více než 50 procent s tím, že by dodavatelé byli i z dalších zón v kraji, tedy z Mošnova a Holešova, protože Moravskoslezský kraj potřebuje velký impuls, co se týče zaměstnanosti i investic," prohlásil Urban, podle něhož je reálné, aby automobilka vyráběla na plný výkon, tedy 300 tisíc vozů ročně, už v roce 2009.

"Díky běhu továrny na plný výkon by česká ekonomika mohla zrychlit růst o více než jedno procento ročně, což by byl vynikající přínos. Zlepšila by se i bilance zahraničního obchodu, který už letos dosahuje přebytku," dodal Urban.

Česká podpora je bohatá

Česko je podle ministra připraveno poskytnout podporu do 15 procent výše investice, což je v souladu s českými právními předpisy i právem Evropské unie. "Debatujeme nad složením podpory. Její součástí má být úleva na daních, příspěvek na přípravu nových pracovních míst, rekvalifikace zaměstnanců a dorovnání rozdílu v kupní a tržní ceně pozemků," dodal Urban. 

Memorandum, které bude závazně definovat podmínky investice Hyundai v ČR, by mělo být hotové do poloviny února. Zástupci ČR a automobilky by jej měli podepsat v závěru února na zasedání vlády v Ostravě.

Hyundai chce do stavby továrny investovat zhruba miliardu eur (29 miliard korun), podle mluvčí Moravskoslezského kraje dokonce 45 miliard korun. Továrna by měla přímo zaměstnat kolem 3000 lidí, v dodavatelských firmách by mohlo podle CzechInvestu vzniknout více než 10 000 míst.