Podle zprávy tureckého serveru www.cihannews.com, jeden zpředních členů managementu firmy Hyundai, viceprezident Dong-Jin Kim, již zaslal dopis tureckému ministru průmyslu Ali Coskunovi, ve kterém mu oznámil, že se firma rozhodla investovat v ČR. Turecko údajně nemůže firmě podle tureckého zdroje poskytnut desetileté daňové úlevy, jaké nabízí Česká republika.

Urban: Běžíme v cílové rovince

Agentura CzechInvest podrobnosti o nákladech státu na investici Hyundai kvůli dohodě s jejím vedením zatím nezveřejnila.

Smlouva nebude rozhodně podepsána během několika dní, řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, v reakci na zprávu tureckého serveru že asijští investoři upřednostnili zemi ve střední Evropě před Tureckem.

Oficiální rozhodnutí nepadlo, potvrdila rovněž mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková. Podle ministra Urbana ale zatím vše nasvědčuje tomu, že jednání s Hyundai bude úspěšné. "Domnívám se, že běžíme v cílové rovince," řekl ministr.

Vedení Hyundai má rozhodnutí, kde novou evropskou automobilku postaví, oznámit na přelomu ledna a února.

Zástupci obce Nošovice na severní Moravě, kde by měla automobilka zřejmě stát, zatím nechtěli nejnovější informace komentovat. "Zatím určitě nemáme důvod k oslavám. Počkáme si, až tu informaci dostaneme oficiální cestou, a pak se o tom můžeme pobavit," řekl v neděli Právu místostarosta Nošovic Miroslav Kačmarčík.

Jednání uzavřeno do čtvrtka

V neděli pozdě večer měla do České republiky přiletět delegace jihokorejské automobilky, která má dojednávat konkrétní podrobnosti o podmínkách investice. Jednání má být uzavřeno do čtvrtka, 26. ledna, řekl Právu Urban, a probírat se budou skutečně důležité body, které by tvořily součást tzv. memoranda o porozumění. Memorandum bude závazně definovat podmínky investice Hyundai v ČR, by mohlo být hotové do poloviny února. Zástupci ČR a automobilky by jej pak měli podepsat v závěru února na zasedání vlády v Ostravě.

Konkrétně se v Praze mezi ministerstvem průmyslu a korejskou stranou bude jednat o harmonogramu výstavby rychlostní komunikace mezi Nošovicemi, kde má korejský závod stát a Žilinou,kde vyrůstá automobilka dceřiné společnosti Kia a o možnostech urychlení této stavby.

Předmětem jednání bude i debata o státních pobídkách pro subdodavatele. Česká strana má podle Urbana pochopitelně zájem, aby co největší počet subdodavatelů automobilky byl z Česka. To jsou pro úspěch jednání poměrně důležité body, uvedl Urban.

Česká strana nabízela společnosti Hyundai i zóny v Mošnově na ovojičínsku a Holešově na Kroměřížsku.

V obou zónách by díky investici Hyundai mohly vyrůst subdodavatelské závody. Podle náměstka ostravského primátora Petra Kajnara by se v obou zónách o celkové rozloze 500 hektarů mohlo umístit 200 subdodavatelských závodů. O tyto průmyslové zóny se již zajímá několik jihokorejských firem, které patří mezi dodavatele společnosti Hyundai.

Vedení korejské firmy dále žádá od české strany garance, že správní řízení, která předcházejí začátku investiční výstavby, se nebudou prodlužovat a neohrozí zahájení výstavby automobilky. Hyundai chce do stavby továrny investovat zhruba miliardu eur (29 miliard korun), podle mluvčí Moravskoslezského kraje dokonce 45 miliard korun, a ročně vyrábět asi 300 000 vozidel. Továrna by měla přímo zaměstnat kolem 3000 lidí, v dodavatelských firmách by mohlo podle CzechInvestu vzniknout více než 10 000 pracovních míst.

Jde o miliardy

Podle zákona o investičních pobídkách může Hyundai dostat maximální podporu 15 procent z výše investice, která se má pohybovat kolem 30 miliard korun. Hyundai může dostat dotace na pracovní místa, příspěvky na přípravu zóny a daňovou úlevu.

Firma může požádat také o uhrazení 35 procent nákladů na zaškolení zaměstnanců. Investiční pobídky pro Hyundai by se podle ministerstva průmyslu a obchodu měly vrátit zhruba za dva roky od zprovoznění závodu.

Český stát podle dřívějšího vyjádření CzechInvestu nabízí Korejcům daňové úlevy a dotace v celkové hodnotě až 3,5 miliardy korun. Další české investice ve výši až 2,5 miliardy korun by mohlo představovat rozšíření silnice na Slovensko, kde má Hyundai dceřinou automobilku KIA.

Meziresortní hodnotitelská komise minulý týden v úterý kvůli investičnímu záměru Hyundai schválila peníze na druhou fázi výkupu pozemků v průmyslových zónách v Moravskoslezském a Zlínském kraji. "Mezi Holešov, Mošnov a Nošovice bude po počáteční investici, která činila 293 miliónů korun, rozděleno dalších 642 miliónů korun," uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac.