Přitom na základě návrhů Mytie a Autostrade zahájil 15. prosince Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správní řízení. Zkoumá, zda v soutěži na mýtné nedošlo k neoprávněnému vyřazení některého z uchazečů a jestli její podmínky nebyly diskriminační. Ministr dopravy Milan Šimonovský tak stále ještě nemůže podepsat smlouvu s vítězem tendru, jímž se stala rakouská společnost Kapsch.

V konsorcium Mytia jsou švýcarské firmy Ascom a Fela, Demovo ČR a ABD Group. Mytia nejen ve své referenci, ale i na tiskových konferencích tvrdila, že Fela ve Švýcarsku dodala kompletní technologii pro mýtné a část kontrolního zařízení. Mýtné se tam vybírá od roku 2001.

Mytia: nepravdivé údaje jsme neuvedli

"Pravda je ale taková, že generální ředitelství švýcarské Celní správy vybralo pro výstavbu mýtného několik partnerů, mezi nimi i Kapsche," upozornil zdroj. Na dotaz Práva, co konkrétně Kapsch ve Švýcarsku pro mýtné dodával, odpověděl včera generální ředitel Kapsch Telecomu ČR Karel Feix: "Podstatnou část kontrolního systému, infrastrukturu pro mikrovlnnou komunikaci a systém rozpoznávání vozidel podle registračních značek."

Na otázku Práva, zda se Mytia neobává, že by s ní mohl ÚOHS zavést řízení kvůli uvedení nepravdivých údajů, odpověděl včera Michal Donath, který toto konsorcium v ČR mediálně zastupuje: "Žádné nepravdivé údaje sdružení Mytia neuvedlo."

Donath připomněl, že budování mýtného systému ve Švýcarsku probíhalo jinak než nyní v ČR. Přípravná fáze trvala pět let a ukončena byla v roce 1999.

"V tomto období byly švýcarskou Celní správou ke spolupráci přizvány nejvýznamnější technologické firmy z oboru, mezi něž patřilo i konsorcium Ascom/Fela. To do mýtného systému dodalo odbavování čipových karet, palubní jednotky OBU, kryptografické zabezpečení výběru mýtného a mobilní enforcement," vyčíslil Donath.

V Rakousku hlavním dodavatelem Kapsch

Autostrade doložila svou přihlášku do českého tendru referencí z Rakouska, kde se mýtné od ledna 2004 vybírá na 2000 kilometrech dálnic od všech nákladních vozidel nad 3,5 tuny a úspěšnost výběru je přes 99 procent.

"Autostrade tvrdí, že to byl její projekt, máme ho ale v referencích i my. V Rakousku byl totiž hlavním dodavatelem mikrovlnného mýtného systému Kapsch a dnes je i jeho provozovatelem v oblasti technického zabezpečení," zdůraznil Feix.

Rakouský tendr na mýtné vyhrála Europass, která byla v té době dceřinou firmou Autostrade. Loni 30. srpna však státní organizace Asfinag využila opce a firmu Europass koupila. Od té doby nemá Autostrade s rakouským mýtným systémem nic společného. Přesto ve své nabídce, kterou podala v českém tendru 16. září, uvedla referenci z Rakouska.

Že Europass patří Rakušanům, a ne Italům, potvrdil už dříve Právu generální ředitel Autostrade Giovanni Castelucci. Na dotaz, kdo tedy bude v případě vítězství Autostrade dodavatelem technologie pro český mýtný systém, když ne Kapsch, odpověděl Castelucci: "Některý jiný významný dodavatel. Jednali jsme i se Siemensem." Siemens ale spojenectví s Autostrade odmítl a nakonec se výběrového řízení vůbec nezúčastnil.

Přípravné práce již byly zahájeny

Mýtné se má v ČR začít vybírat na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy od 1. ledna 2007. Týkat se to bude jen kamiónů o hmotnosti nad 12 tun. Ministr dopravy Milan Šimonovský předpokládá, že se ročně na mýtném vybere 10 až 14 miliard korun.

Na dotaz, zda se dá vůbec ještě stihnout, aby mýtné odstartovalo v lednu 2007, odpověděl Feix: "Jsem přesvědčen, že ano. Záleží to ale samozřejmě na tom, kdy a s jakým závěrem ukončí antimonopolní úřad správní řízení. Pokud neshledá, že v soutěži došlo k závažným pochybením, budeme moci hned po podpisu smlouvy zahájit výstavbu mýtného systému. Bez ohledu na správní řízení jsme už začali s přípravnými pracemi, to se nedalo zabrzdit."

ÚOHS včera oznámil, že posunul původní termín rozhodnutí o regulérnosti tendru na mýtné z 15. na 23. ledna. "Náš úřad si vyžádal od zadavatele další dokumentaci, již dosud neobdržel," zdůvodnil odklad Kristián Chalupa z ÚOHS.