"Zakázka pro nás znamená velmi mnoho. Vždyť je vůbec první, kterou Siemens ve Švýcarsku získal. Proto je to pro nás prestižní záležitost," řekl včera Právu mluvčí Siemensu ČR Petr Sedláček.

V Česku se kompletně vyrábějí čelní vozy souprav. U vložených vozů zajišťuje zličínský závod hrubé stavby, lakování a částečně i konečnou montáž. Ostatní práce na soupravách probíhají u švýcarského partnera firmy Stadler Rail AG.

Jde o zcela nové klimatizované vlakové soupravy s celkem 378 místy k sezení. První vyrobené vlaky už absolvovaly zkušební jízdy ve Švýcarsku a teď je čekají zátěžové zkoušky v Rakousku. Pokud vše proběhne hladce, bude moci být už v únoru dodána Švýcarským spolkovým drahám první souprava. Všech 35 vlaků mají mít SBB k dispozici do konce roku 2008.

Siemens do bývalého zličínského závodu ČKD Dopravní systémy investoval velké prostředky. "Tato i další zakázky nám umožňují na Zličíně rychle zvyšovat počet pracovních míst. V současné době má závod už přes tisíc zaměstnanců a hledáme stále nové lidi," informoval Sedláček.

Pokračují dodávky pro České dráhy

Na otázku, zda se tyto moderní příměstské vlaky objeví i na české železnici, Sedláček odpověděl: "Byli bychom samozřejmě rádi, ale žádná jednání o tom zatím s Českými drahami neprobíhají."

Siemens však už v minulosti Českým drahám (ČD) dodal 45 vozů pro dálkovou železniční dopravu, včetně deseti restauračních. Od roku 2004 pak na Zličíně pro ČD vyrábí dalších 26 vozů, které by měly být hotovy letos na jaře.

V příměstské dopravě se ČD orientují především na nákup moderních patrových vlakových jednotek typu 471 z ČKD Vagonka. Mají jich už osmnáct a postupně jimi nahrazují zastaralé motorové vlaky.

Příměstská železniční doprava přepravuje v Česku denně půl miliónu cestujících, z toho zhruba pětinu v pražské aglomeraci. Pro tu bude podle generálního ředitele ČD Josefa Bazaly v příštích letech potřeba padesát nových vlaků, a s dalšími patnácti se počítá pro Ostravsko. Každá z těchto souprav přitom stojí 200 miliónů korun. Dráhy jejich nákup financují nejen z vlastních zdrojů, ale využívají i programu ministerstva dopravy a úvěrů od železničního sdružení Eurofima.