"Poprvé po mnoha letech se podařilo kolektivní vyjednávání dovést k úspěšnému konci ještě před Vánoci. Považuji to za výrazný úspěch nového přístupu k zaměstnanecké politice," uvedl Bazala.

České dráhy nyní zaměstnávají 62 tisíc lidí, o deset tisíc méně než ve stejném loňském období. Průměrná hrubá mzda na ČD meziročně stoupla o 911 korun na 19 257 Kč. Přesto odbory na rok 2006 požadovaly desetiprocentní růst platů. Naopak vedení drah šlo do vyjednávání s návrhem na růst pouze o tři procenta. Nakonec tedy došlo ke kompromisu.

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek považuje za důležité, že zůstanou zachovány takové zaměstnanecké výhody, jako je jeden až dva týdny dovolené navíc, či příspěvek na životní pojištění a penzijní připojištění.

Kromě Kolektivní smlouvy vstoupí od 1. ledna 2006 v platnost také nový Katalog prací, který zohlední změny u jednotlivých profesí, vyvolané transformací ČD na akciovou společnost.

Osobními vlaky Českých drah cestuje ročně téměř 180 miliónů lidí. V počtu cest vlakem na jednoho obyvatele patří ČD první místo mezi novými členskými zeměmi Unie. V nákladní dopravě jsou ČD s roční přepravou téměř 80 miliónů tun zboží jednou z pěti největších železničních společností EU.

Novou kolektivní smlouvu má již také Letiště Praha

Státnímu podniku Letiště Praha se v úterý podařilo s odbory uzavřít kolektivní smlouvu dokonce na tři roky. "Od dubna 2006 by se měly platy zvýšit o inflaci za letošní rok," sdělila ČTK mluvčí Letiště Praha Anna Kovaříková. Jak dále uvedla, podnik průměrnou mzdu svých zaměstnanců nezveřejňuje. Pohybuje se ale mírně nad úrovní průměrného platu v hlavním městě, který je 23 500 korun.

Letiště Praha zaměstnávalo koncem listopadu 2118 lidí, což byl meziroční růst o pětinu. Nabralo totiž stovky zaměstnanců do nového terminálu Sever 2, který je právě dokončován a celý začne cestujícím sloužit v polovině ledna.