"V případě Srí Lanky poklesl po loňské přírodní katastrofě výrazně počet turistů. A na obsazenost letů mezi Dubají a Prahou má zase nepříznivý vliv velmi tvrdá vízová politika České republiky vůči arabským zemím," uvedl Kolář.

ČSA přitom v emirátech patří mezi tradiční dopravce. "Náš význam je tu větší, než by odpovídalo podílu ČSA na zdejším trhu. Vždyť do SAE začaly tehdejší Československé aerolinie létat už v roce 1979," zdůraznil Kolář.

Jak upřesnil, přímé lety mezi Dubají a Prahou nabízejí nyní ČSA čtyřikrát týdně a v příštím roce jejich počet zredukují na tři. Většinu arabských cestujících tvoří turisté. Velký zájem Dubajci mají i o léčebné pobyty v českých lázních a o tréninkové pobyty pro profesionální sportovce. "Letos jsme do ČR z Dubaje přepravili na soustředění už patnáct takových skupin. Například fotbalisty, cyklisty či badmintonisty," informoval Kolář.

České úřady podle Koláře neriskují, že by občané SAE chtěli do ČR emigrovat. Nikde jinde než v emirátech totiž lidé nemohou získat takové zabezpečení, jako je celoživotní renta, bezplatné školství, zdravotnictví, elektřina a plyn či příspěvek novomanželům ve výši 100 tisíc dolarů.

Cizinci si už mohou kupovat domy

SAE se snaží zachovávat přísnou neutralitu a být jakýmsi arabským Švýcarskem. Sociální vymoženosti se ovšem týkají jen asi 20 procent ze 4,5 miliónu obyvatel SAE. Jen ti mají totiž občanství. Ostatní v emirátech pobývají pouze na pracovní víza, která platí dva roky. Pak si sice lze vízum prodlužovat, ale po dovršení šedesáti let věku pobyt v SAE definitivně končí.

Podobně je to v emirátech s působením zahraničních firem. Každá z nich musí mít tzv. sponzora z řad zdejších občanů, jemuž pak platí dividendy.

"Novinkou ale je, že si cizinci budou moci v SAE kupovat domy, čímž se jim pobytové vízum prodlouží na 99 let. V SAE tak odstartoval obrovský boom bytové výstavby," řekla Právu Češka Kateřina Fajdarová, která v Dubaji pracuje už několik let jako manažerka pro marketing hotelu InterContinental.

V Dubaji se počet obyvatel zvyšuje ročně v průměru o osm procent. Prestižní sídlo zde nachází stále více nadnárodních finančních a obchodních společností i výrobců elektroniky. Především jim a jejich zaměstnancům je určeno obrovské Festival City, které má být dokončeno v roce 2008. Vyrůstají v něm vily pro celkem 80 tisíc obyvatel a veškerá infrastruktura, včetně hypermarketů, hotelů, golfových hřišť a dvou vysokých škol.

Na Festival City 12 miliard dolarů

Náklady na Festival City si vyžádají dvanáct miliard dolarů, které zde investuje jeden z největších arabských obchodníků, Al Futtaim. Ještě větší částku se šejkové rozhodli vložit do stavby nejvyšší budovy světa Burj Dubaj, již bude obklopovat 30 tisíc nových objektů v supermoderním i tradičním arabském stylu.

Výstavba Burj Dubaje byla zahájena v říjnu 2004 a dnes je hotovo 16 pater. Jak vysoký mrakodrap nakonec bude, se přísně tají. Očekává se ale, že nejméně 600 metrů. Dubaj se už dnes chlubí dalšími unikáty. Nejdražším hotelem světa Burj Al Arab (Arabská věž), vysokým 321 metrů, v jehož sousedství je aquapark a jediná umělá lyžařská sjezdová trať v arabském světě. Ta byla do plného provozu uvedena 17. prosince. Nejdelší z pěti sjezdovek má 600 metrů. Zatímco venku je přes třicet stupňů Celsia, v této gigantické ledničce se teplota udržuje na minus dvou stupních.

Dvě hodiny lyžování stojí v přepočtu 650 korun. Nevyjde to tedy dráž než v Krkonoších. Rozvoj SAE odstartovalo v roce 1960 objevení ložisek ropy. Její zásoby se ale postupně vyčerpávají a vydrží už zřejmě jen kolem patnácti let. Emiráty pak budou zcela závislé na cizineckém ruchu, který mají ještě více rozproudit zmíněné investice. Zatímco nyní do SAE ročně jezdí kolem šesti miliónů turistů, v roce 2010 by to mělo být už patnáct miliónů.