Článek
"Ve vnitrostátní dopravě je nejvýznamnější novinkou zavedení velmi rychlého vlakového spojení pod značkou SC Pendolino na trase Praha - Pardubice - Olomouc -- Ostrava," informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pro vnitrostátní dopravu už mají dráhy plně k dispozici pět ze sedmi pendolin, které si koupily. Od 29. listopadu vozí rychlovlak cestující na trase mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Pak k tomu přibyl pravidelný spoj Praha - Děčín, a od neděle se cestující dočkají pendolina i mezi Ostravou a Prahou jako společného spoje ČD a Českých aerolinií.
"Poprvé tento spoj vyjel v neděli ráno v 5 hodin 45 minut z Ostravy hlavního nádraží," informoval Šťáhlavský. Na minutu přesně, tedy v 9:18 vlak SC Pendolino dojel také do své cílové stanice Praha Holešovice, informoval Novinky Šťáhlavský.
Historicky prvního spoje SC Pendolino využilo přibližně 100 cestujících, na palubě bylo zároveň 7 cestujících, kteří spoje SC Pendolino využili jako pravidelné linky ČSA OK 4003.
Přes brzkou ranní hodinu se odjezd prvního vlaku SC Pendolino v Ostravě hlavním nádraží těšil zájmu železničních fandů. Mezi nimi byl také ostravsko - opavský biskup Lobkowitz, který patří mezi velké příznivce železnice a služeb Českých drah pravidelně využívá. Strojvedoucímu popřál šťastnou cestu a úspěšný provoz a předal mu malý vánoční stromeček jako symbol nadcházejících vánočních svátků.
Změny v mezinárodní dopravě
Změny čekají cestující i v mezinárodní dopravě. Z Prahy do slovinské Lublaně bude vypravován nový spoj EuroCity Jóže Plečnik s přípojem v Linci na vlak EC Transalpin (Vídeň - Curych - Basilej). Do italských Benátek bude z Prahy přes noc jezdit přímý lehátkový vůz a z Prahy do Curychu komfortní lůžkový vagón. Rozšíří se také doprava mezi Prahou, Plzní a Bavorskem o další pár rychlíků do Norimberka.
Ve vnitrostátní dopravě budou na trase mezi Prahou a Brnem všechny vlaky EuroCity směrovány přes Českou Třebovou. Cestující však jistě neuvítají, že ČD s novým jízdním řádem ukončí platnost tzv. relační slevy, která jim umožňovala jezdit mezi Prahou a Brnem za podstatně nižší jízdné.
"Tato nabídka komerčně nezapadá do tarifního systému ČD. Nepřinesla nám totiž zásadní zvýšení zájmu lidí o železniční dopravu, jak jsme si slibovali. Počet cestujících na této trase stoupl jen o pět procent," zdůvodnil zrušení slevy náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář.
O stokorunu na 1400 Kč podraží také Kilometrická banka. Sto kilometrů ve vlaku tak vyjde jejího držitele na 70 Kč, o pět korun dráže než dosud. Tarif se zvedne i u nabídky jízdenek Sone pro osobní vlaky ze 130 na 160 korun. Pro spěšné vlaky, rychlíky a expresy ale zůstane Sone nadále za 360 Kč.
České dráhy ujišťují, že kromě už zmíněných změn nedochází s novým jízdním řádem v jejich komerční nabídce k žádnému dalšímu zdražení. Na dosavadní úrovni zůstane i veškeré základní jízdné. Nový jízdní řád je za 60 korun k dostání v každé železniční stanici.