Tendr vyhrála rakouská firma Kapsch s mikrovlnným systémem. Už od začátku jej ale provázejí spekulace, že soutěž je ušita této firmě na míru. Ostatní uchazeči byli vyloučeni a někteří z nich jsou rozhodnuti obrátit se se stížností právě na antimonopolní úřad.

Kapsch vládě nabídl, že systém vybuduje za 22 miliard korun. Hned dvě firmy v soutěži nabídli cenu nižší. Sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group přitom nabídlo systém za 15 miliard korun a italská Autostrade za 17,5 miliardy. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD.

Agentura Reuters uvedla, že ostatní zájemci o získání zakázky mají 14 dnů na vznesení námitek proti rozhodnutí. Teprve potom může vítěz smlouvu podepsat. Kapsch je podle slov ředitele české pobočky Karla Feixe připraven začít systém stavět ihned po podpisu kontraktu.

Satelitní systém měl smůlu

Firma nabídla mikrovlnný systém, který vychází z podobných instalací, které zajišťuje ve 30 zemích světa. Podle obchodního ředitele Kapsche Karla Černého půjde o modernější podobu rakouského systému. Fakt, že Kapsch nabídl mikrovlnné řešení, neznamená, že by Česko v budoucnu nemohlo přejít na satelit, jak o tom uvažuje EU. Stálo by to ale další peníze.

Tendru se ale původně chtěly účastnit firmy už se satelitním systémem, například německý Toll Collect. Ze soutěže ale sám odstoupil. Podle něj není možné zadání splnit, šibeniční byl hlavně požadavek zavést mýtné od roku 2007.

Více než 60 procent z hodnoty projektu dodají tuzemské subjekty, řekl Feix. S Kapschem nabídku podala počítačová firma PVT, stavební činnost v souvislosti s budováním systému bude zajišťovat dvojka českého stavebního trhu Stavby silnic a železnic, finanční toky má zabezpečit ČSOB.

Soutěž prý nahrávala mikrovlnám

Tendr má mnoho kritiků, a to nejen z řad neúspěšných firem. Například podle Autoklubu soutěž jednoznačně nahrávala mikrovlnným technologiím. Podle Václava Špičky z českého Autoklubu lze ale satelitní systém mnohem lépe využít jako regulátor provozu tedy k poskytování informací o intenzitě provozu, sjízdnosti komunikací a dalších informací. Černý ale poznamenal, že v Německu, které má satelitní řešení, se zatím žádné telematické služby nevyužívají, kdežto na rakouském mikrovlnném systému již fungují.

Mýtné se má v ČR od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic. Stát očekává, že v prvním roce vybere na mýtném asi osm miliard korun. Nyní kamiony zaplatí za dálniční známky asi miliardu