"Tuzemské podniky se podle odhadů agentury CzechInvest podílejí na subdodávkách pro nadnárodní podniky pouze 15 procenty." uvádí pondělní příloha Firma. "Riziko zkrachování či neschopnosti dodávat ze strany tuzemských firem je často příliš velké. Není to ale česká specialita. Platí to tak všude. Soustředíme se proto na to, abychom dostali české firmy do dalších pater dodavatelského řetězce," řekl v rozhovoru pro Firmu nový generální ředitel CzechInvest Tomáš Hruda.

Přesná čísla o tom, jak se naše podniky u investorů chytají, zatím nejsou. Podle CzechInvestu se sice připravují podrobnější analýzy, ale tyto efekty nepůjde úplně přesně kvantifikovat.

Naše firmy jsou mnohdy málo flexibilní, příliš dlouho zvažují za kolik, chybí jim propracovaný marketing. Nemají podle odborníků CzechInvestu mnohdy dobře vybudovaný systém vnitřní komunikace, aby nedocházelo k duplicitám a důležité informace se občas v koutech podniku nezatoulaly. Nereagují rychle a přesně. Od vstupu investorů si také někdy hodně slibují firmy bez dostatečného kapitálového a odbytového zázemí, nemající žádné zkušenosti se zahraničními partnery. A z toho pak plynou velká zklamání.

Například je třeba získat mezinárodní certifikáty kvality. A to není snadné, ani levné. Jsou však jednou z hlavních podmínek pro to, abyste se vůbec s nadnárodní společností mohli začít bavit.

Jen šití montérek a hlídání továrny?

Bývalý šéf CzechInvestu Radomil Novák, jenž se nyní vrátil do pobočky v Kalifornii, otevřeně říká, že v první fázi vstupu investora mají naši podnikatelé šanci například v "šití oděvů a ochraně budov". České výrobní podniky však přesto nemusejí zůstávat v druhé lize, u podřadných zakázek. Ve světě už máme dobrý zvuk, především co se kvality týče, zdůrazňuje Hruda a dodává: "Většinou poté, co investor u nás produkci rozjede, průběžně nahrazuje své původní subdodavatele místními podniky."

Zrcadlo, které ukáže slabiny

CzechInvest se snaží zvýšit šance našich firem ve vztahu ke světovým gigantům prostřednictvím Projektu podpory českých dodavatelů. V první fázi se popíší silné a slabé stránky účastnické firmy, v druhé už jde o konkrétní pomoc. Podniku se přidělí expert na problematiku, kde má podnik největší mezery.

Více informací od agentury CzechInvest, která k nám láká investory a přihrává našim firmám kontrakty od nich, čtěte v pondělním Právu, příloze Firma.