"Zcela bezporuchový provoz vlaku Pendolino do Děčína se těšil velkému zájmu cestujících, a to především o víkendech. Celkem jich na této trase soupravou Pendolino cestovalo více než 330 tisíc," sdělil ve čtvrtek Novinkám mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Vlaky s naklápěcí skříní budou od 11. prosince jezdit mezi Prahou a Ostravou a na vybraných spojích ve směru na Brno a Břeclav.

"Již v pondělí 7. listopadu zahájí České dráhy prodej jízdních dokladů pro vlaky SC Pendolino prostřednictvím rezervačního systému v železničních stanicích. Stejný den zahájí prodej rezervací na své spoje pod označením "OK" také České aerolinie, které nabídnou svým cestujícím lety ve výši nula provozované spoji SC Pendolino na trase Ostrava - Olomouc - Pardubice - Praha," dodal Šťáhlavský.

Problém se vzduchovými brzdami

Další dvě soupravy procházely testy bez pasažérů a na čtvrtou Alstom spolu se společností AŽD letos v létě instaloval a zkoušel filtry. České dráhy chtěly původně Pendolin sedm za 4,3 miliardy korun. Jejich přebírání ale provázela řada problémů. Ten největší byl s trakčním napájením, jenž dlouho znemožňoval nasazení těchto rychlovlaků do běžného provozu.

Výrobce dostatečně nerespektoval, že na železničních tratích v České republice existují systémy na stejnosměrný i střídavý proud.

Vyřešit se ještě musí problém se vzduchovými brzdami, které plně neodpovídají českým normám. Jejich výměna proběhne až v průběhu příštího roku. Generální ředitel ČD Josef Bazala ale ujistil, že bezpečnost cestujících není v Pendolinech v žádném případě ohrožena.