Mezi nejrychlejší vlaky u nás patří SC Pendolino, který na trati Praha - Ostrava dosahuje průměrné rychlosti 103 km/h a vzdálenost 358 kilometrů tak, i se dvěma zastávkami, zvládne za méně jak tři a půl hodiny. Ještě rychleji jezdí vlak mezi Břeclaví a Brnem. Cestující urazí 59 kilometrů za půl hodiny, což představuje průměrnou rychlost 118 km/h.

Nejvyšší povolenou rychlostí na českých železnicích je 160 km/h, úseky, kde vlaky mohou jet takto rychle, se nacházejí například na trase Praha - Kolín - Pardubice - Choceň, mezi Brnem a Břeclaví, okolo Roudnice nad Labem či na trati z Přerova do Břeclavi. Při testování vlaků v některých koridorech ale dosahují lokomotivy rychlosti mezi 220 a 230 km/h. Český rekord vytvořil vlak na již zmíněné trati Brno - Břeclav a jeho hodnota je 237 km/h.

Z Prahy do Brna za rok rychleji

Zatímco dnes trvá cesta z Prahy do Brna vlakem EuroCity 2 hodiny a 40 minut při průměrné rychlosti 95 km/h, příští rok by vlaky EuroCity a InterCity měly zvládnout přesun mezi dvěma největšími městy v republice za 2 hodiny a 23 minut.

Spoje by měly být rychlejší i na ostatních tratích. Po dokončení koridoru na trasách Praha - České Budějovice a Praha - Plzeň se zrychlí doprava i zde. Z Prahy do Plzně by se tak cestující mohl dostat již za 40 minut místo dnešní hodiny a půl