Hlavní obsah

Hejtmani: rozšíření D1 se prodraží

– PRAHA

Rozšířením dálnice D1 mezi Prahou a Brnem na šest pruhů zaplatí stát více než 30 až 40 miliard korun, které plánuje ministerstvo dopravy. Tvrdí to hejtmani Pardubického, Královéhradeckého a Olomouckého kraje, kteří jako možnost vyřešení tuzemské dopravní situace mezi hlavním městem a průmyslovou Ostravou prosazují dostavbu rychlostního tahu R35.

Článek

Ten spojuje Prahu se severem Moravy přes Hradec Králové a Olomouc.

První muži třech krajů se tedy obávají, že v případě rozšíření D1 již na silnici R35 nezbudou státu peníze. Hejtmani prosazují projekt severního tahu přes dálnici D11 do Hradce Králové, která má být dokončena příští rok, a dále přes R35. Stavba by v chybějícím úseku Sedlice-Mohelnice stála státní pokladnu zhruba 30 miliard korun.

Termín dokončení by měl být zhruba stejný jako v případě rozšíření D1, tedy kolem roku 2010. Příprava pro územní rozhodnutí v případě severní varianty, která vede přes Ústeckoorlicko, by měla skončit do čtyř měsíců, dodal hejtman Pardubického kraje Michal Rabas (ODS).

"Myslíme si, že současné odhady nákladů na rozšíření D1 ve výši 40 miliard korun jsou nereálné," uvedl na tiskové konferenci ke společnému prohlášení Rabas. Argumentoval mimo jiné technickou náročností projektu, který zahrnuje rozšíření všech mostů na trase, rekonstrukce mimoúrovňových křižovatek a výjezdů, demontáž současných a výstavbu nových protihlukových zdí.

Ministerstvo: D1 neohrozí další tahy

Ministerstvo dopravy to ovšem popírá. "Plánované rozšíření dálnice D1 rozhodně nebude na úkor tohoto druhého páteřního spojení ve směru východ - západ," reagovala mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Vláda podle Žižkové ve středu hlasovala pro vznik Řídícího a koordinačního výboru pro R35, vyjádřila tím prioritní zájem státu na vybudování rychlostní silnice. R35 by měla být vedle dálnice D47 druhou komunikací, kde vláda přímo zřídí meziresortní výbor, jenž by měl zajistit urychlení projektu. Členy výboru pro R35 budou kromě zástupců klíčových ministerstev také hejtmani zainteresovaných krajů. O personálním složení orgánu bude ještě vláda jednat.

Komunikace R35 by měla dálnici D1 odlehčit snížením až o třetinu provozu, jenž míří na východ republiky. Navíc by měla zajistit dopravní napojení regionálních center a příchod nových investorů. Například do průmyslové zóny v Opatovicích nad Labem v současnosti míří investice za 20 miliard korun, doplnil hejtman Královéhradeckého kraje Pavel Bradík (ODS).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám