Bonusy, čili slevu na pojistném, přiznává řidičům všech osm domácích pojišťoven, které povinné ručení nabízí. Za každých dvanáct měsíců má motorista, pokud nezaviní nehodu, nárok na bonus ve výši pěti procent. Bonusový systém platí od roku 2000, takže řidič, který od té doby neboural, dostane nyní od pojišťovny slevu 30 procent.

"O sazbách pojistného je v současné době ještě předčasné hovořit, ale již dnes můžeme řidičům slíbit, že všichni majitelé osobních automobilů, kteří v posledním roce nezpůsobili dopravní nehodu, budou mít povinné ručení levnější než letos," řekl mluvčí České pojišťovny (ČP) Václav Bálek.

Zdražení až o 15 procent

Bonus je pro řidiče odměnou za to, že šetří pojišťovně peníze. Jeho protipól, malus, nebo-li přirážka k pojistnému, má být bičem trestajícím často bourající motoristy. Řidič, který letos způsobil nehodu, musí nyní podle pojišťoven počítat se zdražením pojistného až o 15 procent.

S tímto systémem se setkávají řidiči u pojišťoven i v jiných evropských státech. Pojišťovny malusy dosud jen evidovaly, ale ve strachu z úbytku klientů je až na výjimky nevyužívaly. To ale loni padlo. Pojišťovny přesto zatím přistupují k malusům tolerantně, aby neodradily klienty.

Pirátům silnic se tak nyní v závislosti na počtu jejich škodných událostí začne pojistné značně zvyšovat. Pojišťovny se dušují, že systém je nastaven tak, aby žádným způsobem nepostihoval řidiče, u něhož je zavinění dopravní nehody jen náhodnou událostí. Na druhou stranu může bonus-malusový systém zvýhodnit odpovědně se chovající řidiče proti chronickým hříšníkům slevou na pojistném už o víc než padesát procent.

Výběr ušetří stokoruny

Sazebníky povinného ručení na příští rok čekají v pojišťovnách už jen poslední úpravy. Při jejich vytváření ústavy přemýšlí i o tom, jak se zbavit často bourajících, a tedy drahých řidičů. Nic se ale zřejmě nezmění na trendu, že správným výběrem pojišťovny bude moci člověk ušetřit i několik set korun ročně. Navíc je nutné brát v potaz regionální a další zvýhodnění jednotlivých klientů u některých ústavů.

Trojice pojišťoven, Allianz, ČSOB pojišťovna a Uniqa, posuzuje řidiče podle více kritérií, než jen míry jejich nehodovosti a objemu motoru vozidla. "Statistiky jednoznačně dokazují, že škodní průběh výrazně ovlivňuje region, z něhož vlastník vozidla pochází. Podstatný vliv mají i další parametry, jako je věk řidiče nebo zda jde o soukromou či právnickou osobu. Potvrdili jsme si, že je to správná cesta, která je ověřená i na jiných vyspělých trzích. Proto budeme v této segmentaci pokračovat i v roce 2006," řekl Právu mluvčí Allianz Milan Káňa.

Podle některých pojišťoven je však taková segmentace pro většinu řidičů naopak diskriminační.

ČP navýší pro příští rok limity pojistného plnění u svého produktu Standard, a to z 18 na 20 miliónů korun u škod na majetku a z 35 na 40 miliónů Kč u škod na zdraví. U Bonusu Exclusive pak oba limity zůstávají stejné - 100 miliónů Kč - u obou typů škod, což je z dnešního pohledu nejvyšší limit na trhu. Všem fyzickým osobám, kteří mají u ní uzavřené povinné ručení, ČP pošle na jejich adresu reflexní vestu. Novinky ale chystají i další pojišťovny, například Kooperativa, společně se sazebníky je hodlají vesměs oznámit až v průběhu října.

Ceny prý porostou

Všechny oslovené pojišťovny předpokládají růst cen povinného ručení i v příštích letech. "Škody na českých silnicích rostou a rostou i výplaty pojistných plnění. To je způsobeno i tím, že se obnovuje vozový park a jezdí dražší auta. Navíc do budoucna je nutné počítat s vyššími odškodněními za škody na zdraví, které by se postupně mělo přiblížit průměru EU. To samozřejmě v budoucnu dále sazby pojistného ovlivní," řekl Právu vrchní ředitel Kooperativy Martin Diviš.

Zdražovat se však bude zřejmě postupně. "Pokud by nedocházelo k průběžným úpravám cen podle vývoje škodního průběhu, bylo by pouze otázkou času, kdy by stejně ke zvýšení ceny povinného ručení došlo a v tom případě by se tak stalo najednou a radikálně. Jinak by totiž hrozilo, že by pojišťovny nebyly schopny uhradit své závazky vůči pojištěným. Pojištění je především o kvalitě a rychlosti služeb. I v tomto oboru platí - za málo peněz málo muziky," dodal Káňa.

Loni v květnu se zvýšily minimální limity pojistného plnění z 5 a 18 mil. korun (škody na majetku/škody na zdraví a životě) na 15 a 35 mil. Kč a ústavy očekávají, že se tyto limity budou v budoucnu i nadále zvyšovat. Zároveň byla nově zavedena pevná částka, kterou získají pozůstalí, kteří svého příbuzného ztratí při dopravní nehodě.

Až do loňského května neměli příbuzní obětí na odškodnění nárok. Novela však nyní nařizuje pojišťovnám, aby v případě smrti způsobené vozidlem vyplatily manželovi či manželce, každému dítěti, případně oběma rodičům oběti odškodnění ve výši 240 tisíc korun. Sourozenec má pak nárok na 175 tisíc korun.