Na loď s hybridním pohonem pojmenovanou po slavném norském polárníkovi Roald Amundsen se vejde 500 cestujících. Je přizpůsobená plavbě v drsných klimatických podmínkách. Loď provozuje norská cestovní agentura Hurtigruten, která se specializuje na expedice do polárních oblastí a plavby kolem malebného pobřeží Norska.

MS Roald Amundsen na moři poblíž norského města Ulsteinvik

MS Roald Amundsen na moři poblíž norského města Ulsteinvik

FOTO: Reuters

Amundsen vypluje tento týden z norského přístavu Tromsø, Arktidou zamíří k pobřeží Aljašky a poté na jih do Antarktidy, kam má dorazit v říjnu.

Ačkoli motory pohání stále především lodní palivo podobné naftě, dokáže loď plout 45 až 60 minut pouze na baterie, řekl Reuters ředitel Hurtigruten Daniel Skjeldam.
„Je navržená tak, aby se přebytečná energie z motorů ukládala v bateriích, když ji loď zrovna nepotřebuje a naopak elektrický pohon využijeme, když je potřeba větší výkon,“ popsal.

MS Roald Amundsen

MS Roald Amundsen

FOTO: Handout, Reuters

Tento systém podle společnosti dokáže snížit spotřebu paliva a ušetřit asi 20 procent emisí.

Rozvoj elektrického pohonu u velkých lodí je teprve v počátcích a nabíjení je možné jen v části velkých přístavů, upozornila Reuters. Také Skjeldam uvedl, že loď bude v některých oblastech bez možnosti dobít baterie plout 18 až 20 dní.
Firma si již objednala druhou výletní loď s hybridním pohonem a dvojnásobnou kapacitou baterií. Tu dostane v druhé půlce roku.

Norsko je známé jako jeden z největších průkopníků elektromobility. Stát přispívá dotacemi na nákup elektromobilů a už polovina nových aut jezdí na elektřinu.