„Česká pošta má být příkladem pro ostatní firmy i pro státní instituce tak, jako je to ve Francii nebo Německu. Pošta je společnost s celostátní působností, má velkou flotilu automobilů a množství objektů, takže je to ideální podnik, kde můžeme realizovat projekty na úsporu energií nebo instalovat vlastní či veřejné nabíjení elektromobilů,” řekl Hamáček.

Uvedl, že zatím nechce představovat velké plány, nyní se budou připravovat pilotní projekty, které povedou k větší ekologii provozu pošty. „Chceme připravit pilotní projekty, abychom našli to nejlepší technické řešení a optimální modely k financování," uvedl ministr.

Česká pošta vítá 21. století, už od července půjde platit kartou na všech pobočkách

K financování chce Hamáček využít například prostředky z Evropské investiční banky na společné projekty automobilového průmyslu a energetiky, a propojit tak národní akční plány vlády na rozvoj čisté mobility a chytrých sítí.

Německá pošta si vyrábí vlastní dodávky

Například německá pošta koupila už před několika lety malou začínající firmu StreetScooter, která vyvinula jednoduchou dodávku na baterie. Do vývoje a výroby se pod novým majitelem pak s připomínkami a požadavky zapojili i samotní pošťáci. Další tisíce elektrických dodávek si Deutsche Post objednala také například od Fordu.

Pošta chtěla elektromobily nakoupit již v minulosti, do tendru na nákup 35 až 60 vozů na elektrický pohon se ale přihlásil jediný zájemce, pošta proto výběrové řízení zrušila. Státní podnik má nyní ve vozovém parku přes 5000 vozidel, z toho část jezdí na stlačený zemní plyn.

Pošta má dostat od státu 800 milionů na úhradu ztrát

Stát chce podle Martina Voříška z ministerstva průmyslu a obchodu do roku 2030 dosáhnout podílu 14 procent vozidel využívajících obnovitelné zdroje energie. Podle odhadů bude v roce 2030 v Česku jezdit přes 200 000 osobních aut s elektrickým pohonem, téměř 600 elektrobusů a zhruba 16 000 elektrických užitkových aut.

V loňském roce bylo v Česku v provozu zhruba 2500 elektrovozidel, k dispozici jim bylo 229 dobíjecích stanic.