Hlavní obsah

Studie: moderní diesely tolik neškodí

Právo, Jan Holý

Manipulace s emisemi, množící se zákazy vjezdu aut s dieselovými motory do měst a Evropským parlamentem prosazené další zpřísňování emisních limitů. To vše prudce srazilo nejen oblibu, ale i prodeje aut na naftu.

Foto: Profimedia.cz

Dieselový motor. Ilustrační foto

Článek

Jak ale upozorňují některé studie, diesely, které splňují normu Euro 6, škodí ve městech méně než jiné prostředky. Loni to například ukázala analýza německého Fraunhoferova institutu pro dopravní a infrastrukturní systémy.

Upozornila mimo jiné na to, že zatímco osobní automobil s naftovým motorem emituje 80 mg oxidů dusíku na jeden kilometr, u linkových autobusů je to 550 mg NOx na jednoho cestujícího a kilometr, zatímco u příměstských vlaků 240 mg na cestujícího a kilometr.

„Moderní vozidla vybavená naftovými motory splňujícími normu Euro 6 patří k nejčistším dopravním prostředkům v městském provozu,“ uvedl ředitel institutu profesor Matthias Klingner před německými poslanci.

Velmi podobná čísla zveřejnila jako výsledek měření dieselových motorů v reálném provozu koncem loňského roku i Evropská asociace výrobců automobilů ACEA. Podle ní bylo v posledním roce uvedeno na trh 270 různých typů naftových motorů, homologovaných podle normy Euro 6d Temp. Byly podrobeny testům v reálném provozu a všechny bez výjimky vykázaly nižší emise oxidů dusíku, než jaké předepisuje norma platná od roku 2020. Z výsledků vyplývá, že vzhledem k nižší spotřebě paliva jsou diesely k prostředí šetrnější než benzinové motory.

Foto: Reuters

BEZ KOMENTÁŘE: Jenom v USA skladuje Volkswagen 300 tisíc dieselů

„Publikované výsledky výzkumu Fraunhoferova institutu nejsou překvapivé, již nějakou dobu se objevují podobná stanoviska. I když se naše emisní laboratoř v Roztokách zabývá především měřením výfukových spalin, nikoliv emisemi ve vzduchu, zdá se, že limity pro ochranu ovzduší, stanovené v evropské směrnici, byly pravděpodobně stanoveny příliš přísně,“ sdělil Právu Luboš Trnka, ředitel sekce vlivu vozidel na životní prostředí společnosti TÜV SÜD Czech.

Ta se zabývá mimo jiné poskytováním ucelených služeb pro výrobce vozidel i komponentů, instituce veřejné správy, majitele vozidel, prodejce, autoopravny a společnosti zabývající se správou vozového parku. V emisní laboratoři pak provádí experimentální zkoušky motorů, zkoušky vozidel na válcovém dynamometru a zkoušky emisí v provozu.

Malá auta budou údajně dražší

Prodeje dieselů v posledních letech ale celosvětově dál klesají. Například jen v České republice se ještě v roce 2015 prodávalo 57 procent všech aut s naftovým motorem, loni už jen 34 procent.

Automobilky musí v nejbližších letech část nových vozů vyrábět jako elektromobily. Výrobci poukazují na to, že to auta zdraží. Naposledy před zdražováním v důsledku přechodu na elektromobilitu varoval minulý týden předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans-Dieter Poetsch.

Podotkl, že zejména malá auta mohou podražit natolik, až se stanou pro nízkopříjmové skupiny nedostupná.

Reklama

Výběr článků

Načítám