„Čistý čas strávený cestováním na úřady, přímo na úřadech a dalších institucích, se vyšplhal na bezmála 45 hodin,“ uvedlo centrum v tiskové zprávě.

Cílem studie bylo analyzovat složité regulatorní prostředí taxislužby a změřit náročnost jednotlivých úkonů. Figurant CETA proto v uplynulých měsících osobně prošel celým procesem a průběžně zaznamenával jednotlivé kroky, stejně jako jejich finanční a časovou náročnost.

Figurant musel absolvovat celkem osm osobních návštěv úřadů a veřejných institucí.

„Velkou slabinou systému upravující poskytování taxislužby je obrovská administrativní zátěž, která sice všem zvyšuje náklady, ale na kvalitu služby poskytovanou koncovému spotřebiteli nemá prakticky reálný dopad,“ řekl k tomu analytik CETA Pavel Peterka.

Vyplnit formulář a čekat

„Vyplnit formulář a čekat. To je společný rys kontaktu s veřejnou správou. Samotný řidič ale potřebuje hlavně rychle poskytovat službu a vydělávat peníze, proto je pro něho svět digitálních platforem tak nesmírně atraktivní,“ dodal Peterka.

Některé požadavky jako zmíněná zkouška z místopisu jsou podle CETA v dnešní době již zastaralé. Dále studie kritizuje nutnost osobně se dostavit na úřad pro vyřízení různých povinností a často dokola vyplňovat stejné údaje.

Podle Peterky by procesu prospěla digitalizace veřejné správy. „Estonsko může sloužit jako vzorová země, kde je státní správa digitalizována. To významně ulehčuje všem spotřebitelům i podnikatelům život,“ uzavřel analytik.

Pět doporučení ze studie CETA

Zrušit či změnit zkoušky

„V době GPS a mobilních technologií, které umožňují navigaci vyhodnocující aktuální provoz, může být statická znalost mapy přidanou hodnotou, ale neměla by být základní podmínkou v podobě absolvování zkoušky z místopisu.“

Upravit význam státní licence

„Dříve byla licencována i profese fotografa. Technologický pokrok však nutnost licence překonává, protože umožňuje v reálném čase hodnotit kvalitu služby.“

„Proti těm, kdo mají vůči spotřebitelům nekalé úmysly, současná podoba licencování dlouhodobě selhává.“

Adaptace na moderní technologie

„Řidičům, kteří chtějí jezdit jako doteď, taxametry a svítilnu nezakazovat, své zákazníky si tento typ služby samozřejmě najde, ale po nových řidičích toto nevyžadovat.“

Zrušit cenový strop

„Pokud zákazník zná podmínky poskytované služby dopředu, není nutné bránit řidičům ve stanovení cen vyšších, než umožňuje současný strop.“