Na kauzu v červenci 2017 upozornil týdeník Der Spiegel. Ten informace získal z dokumentu, který v dubnu téhož roku poskytl koncern VW jménem svých značek Volkswagen, Audi a Porsche spolkovému kancléřství. Koncern v něm uvedl, že zástupci pěti automobilek se scházeli na tajných jednáních, a mohli tak jednat v rozporu s protimonopolními předpisy. [celá zpráva]

„Komise vyšetřuje, zda BMW, Daimler a VW uzavřely dohodu, že si vzájemně nebudou konkurovat v oblasti vývoje důležitých systémů, které mají snižovat škodlivé emise z benzínových a dieselových vozů, a že budou jejich nasazení bránit,“ uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

„Účelem těchto technologií je snížit škodlivost osobních automobilů pro životní prostředí. Pokud se prokáže, že k ní došlo, tak tato koluze bránila spotřebitelům v příležitosti pořídit si méně znečišťující automobily navzdory tomu, že technologie byla pro výrobce dostupná,“ dodala komisařka.

Tajné dohody automobilek vyšetřují i německé orgány. Zároveň na konci října 2017 EK nechala prohledat kanceláře Volkswagenu a Daimleru. Vedle VW se měl německým úřadům k tajným dohodám přiznat i Daimler. Obě automobilky chtěly zmírnit možné následky a sankce. [celá zpráva]