Hlavní obsah

ČOI řeší nekalé praktiky e-shopů. Padly pokuty za 2,3 miliónu

Tuzemské internetové obchody dostaly ve druhém čtvrtletí od České obchodní inspekce (ČOI) 309 pokut v hodnotě 2,3 miliónu korun. Z 260 kontrol zjistila inspekce porušení předpisů v 84 procentech případů. Ve 175 případech obchodníci použili klamavé nebo nekalé obchodní praktiky.

Foto: ČOI

Provozovatel blokoval inspektorům ČOI přístup na web.

Článek

„V porovnání se stejným obdobím minulého roku se situace nezměnila. Výsledky kontrol ukazují, že provozovatelé e-shopů neuvádějí základní údaje, jako je například kontakt na provozovatele. Dále opomíjejí uvádět informaci o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo používají klamavé obchodní praktiky," řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

U nekalých obchodních praktik se inspekce setkává například s tím, že zboží je uvedeno skladem, ačkoli to není pravda a na zboží se často dlouho čeká. Nebo prodejce nabízí zboží, které je padělkem, uvádí zavádějící či lživé informace o vlastnostech výrobku s cílem přesvědčit spotřebitele k nákupu. Nebo jsou v obchodních podmínkách uvedeny požadavky pro reklamaci v rozporu se zákonem - například, že reklamovat zboží lze jen v originálním obalu.

Blokovali přístup kontrolorům

Nejvyšší pokuty, ve výši 200 tisíc korun, dostala Alza.cz za nedodržení zákazu prodeje o státních svátcích. Sankce ve výši 100 tisíc ČOI uložila firmě Deal Extreme Czech, která je provozovatelem několika webových portálů jako ttop.cz, esko.cz či detektivni-kancl.cz.

„Například jedna pokuta ve výši 50 tisíc Kč byla uložena za nekalé obchodní praktiky. Stejné společnosti, provozující mj. stránky ttop.cz, byla uložena další pokuta, kdy jmenovaný provozovatel blokoval inspektorům ČOI přístup na tento web, a za nespolupráci při kontrole mu byla pravomocně uložena pokuta opět ve výši 50 tisíc," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

On-line prodejci ve 175 případech použili klamavé nebo nekalé obchodní praktiky. Ve 138 případech prodávající neinformoval spotřebitele prostřednictvím svých internetových stránek o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. A v dalších 115 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám