Hlavní obsah

Džínsy a whiskey z USA zřejmě zdraží

Právo, Jan Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Češi, kteří v obchodech nakupují americké zboží, musí počítat s tím, že po doprodání zásob některé výrobky kvůli zavedení 25procentního dodatečného cla značně podraží. Třeba burákové máslo zřejmě zdraží o desetikoruny, whiskey a džíny i o stokoruny a u člunů nebo jachet může jít i o desítky tisíc korun.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Uložené dodatečné clo se podle Generálního ředitelství cel přičítá k původnímu clu z celního sazebníku. Pokud ho promítnou dovozci a prodejci do ceny zboží v obchodech, zdražení bude citelné.

Například u dodávky bavlněných triček nebo džínových kalhot dovážených z USA v celní hodnotě 4500 korun zaplatil ještě do minulého pátku dovozce clo 12 procent z deklarované ceny, tedy 540 Kč. K tomu pak z celé částky 5040 Kč ještě 21 procent DPH, což je 1058 Kč. Celkem tak dovozce zaplatil 6098 korun (4500 + 540 + 1058).

Nově to ale bude daleko víc. „Ze 4500 Kč zaplatí dovozce původní clo 540 Kč, pak ještě dodatečné clo 25 procent, což je 1125 Kč a ze součtu 6165 Kč (4500 + 540 + 1125) ještě 21 procent DPH, tedy 1295 Kč,“ spočítali pro Právo celníci z Celního úřadu Praha Ruzyně. „Dovoz stejného zboží a ve stejné hodnotě tak nově přijde na 7460 Kč, tedy o 1362 korun dráž než ještě před několika dny,“ potvrdila Právu Šárka Miškovská z uvedeného úřadu.

Skokové zdražení hrozí také u vybraných potravin či bourbonu. Litr americké whiskey Jack Daniel’s stojí kolem 600 korun, Jim Beam se dá pořídit na internetu i za 350 korun. Až do minulého pátku bylo clo na dovoz alkoholu z USA nulové, teď je 25 procent. „Převážná část zboží je určena koncovým zákazníkům, kteří při jeho nákupu zvýšení cel jistě pocítí,“ řekl Právu Jaroslav Černý z firmy DCI Power, která se celní problematikou zabývá.

Neamerický Harley?

Například pokud firma dříve podle Černého dovezla ze Spojených států whisky v celní hodnotě 10 000 Kč, neplatila žádné clo, jen 21 procent DPH (2100 Kč z této částky) a spotřební daň. Ta byla 79,80 Kč u lahve whisky Jim Beam Rye 0,7 litru 40%, u lahve Jack Daniel’s 1 litr 40% pak 114 Kč. Spotřební daň se sice nemění, ale zvýšené clo přijde nyní dovozce u zboží v celní hodnotě 10 000 Kč na 2500 Kč a 21 procent DPH z této částky činí dalších 525 Kč. Oproti původním nákladům to tedy bude o 3025 Kč více.

„Dá se předpokládat, že obchodníci většinu těchto nákladů promítnou do prodejní ceny s tím, že menší část cla může snížit i jejich marži. U exkluzivního zboží naopak mohou někteří prodejci zvýšit ceny nejen o zmíněné clo, ale i o marži z tohoto cla vstupujícího do pořizovací ceny stejně jako například náklady na dopravu,“ vysvětlil Černý.

Většině zákazníků pak podle něj nezbyde než vyšší ceny akceptovat, anebo hledat jiné cesty, jak obejít dovozce, například individuálními dovozy z USA nebo jiných států EU, kde mohou být maloobchodní ceny nižší než v ČR.

Stejné to je s arašídovým máslem, jež se dosud v obchodech prodává většinou od 100 do 130 Kč za 250 g. Cly jsou nově zatíženy i kosmetické výrobky firmy Estée Lauder, pod kterou spadá řada známých značek od Clinique přes DKNY po Bobbi Brown.

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson spočítal, že nové clo zvýší v průměru cenu jednoho stroje o 2200 dolarů, tedy zhruba o 49 000 korun. Evropským zákazníkům ale ceny zvedat nechce, proto plánuje přesunout větší část výroby než dosud mimo USA. Ještě více mohou ceny vzrůst u motorových člunů a jachet, i když těch se do Česka mnoho nedováží.

Obchodníci čekají na nové ceníky

Dopady cla na ceny v českých obchodech se projeví se zpožděním. „Od našich dodavatelů jsme doposud neobdrželi žádné nové ceníky a v nadcházejících týdnech tak neočekáváme zdražení těchto produktů,“ sdělila Právu Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace obchodního řetězce Globus ČR.

Totéž potvrzuje i mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Václav Koukolíček. „Zatím jsme nezaznamenali žádný požadavek našich dodavatelů na navýšení nákupní ceny, a proto nedokážeme říci, o kolik se to projeví v cenách pro spotřebitele,“ odpověděl Právu Koukolíček.

„Promítnutí vyšších cel do cen některých výrobků nemůžeme do budoucna vyloučit,“ sdělila Právu mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Reklama

Výběr článků

Načítám