„Obviněný byl předveden před vyšetřovací soudkyni, která nařídila uvalení vyšetřovací vazby,” uvedlo v pondělí státní zastupitelství. Podle mnichovského žalobce byla na Stadlera uvalena koluzní vazba. To znamená, že hrozilo nebezpečí, že by na svobodě ovlivňoval svědky nebo by jinak mařil vyšetřování. Teprve minulý týden vešlo ve známost, že byl Stadler 30. května obviněn v souvislosti s emisní aférou.

Stadler byl podle prokuratury zadržen v časných ranních hodinách ve svém domě v Ingolstadtu. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. Před tím se bude moci poradit se svými právníky.

Nezastavil prodej postižených aut v Evropě

„Věcně se k probíhajícímu přípravnému řízení nemůžeme vyjadřovat. Pro pana Stadlera i nadále platí presumpce neviny,“ dodal tiskový mluvčí státního zastupitelství.

Podle vyšetřovatelů měl nicméně Stadler vědět, že k manipulacím s měřením emisí uhlíkových plynů nedocházelo jen v USA, což se tou dobou vyšetřovalo, ale i v Evropě. Nicméně v Evropě na rozdíl od USA nenařídil zastavení prodeje vozů, u nichž k manipulacím docházelo.

Stadler je dosud nejvyšším představitelem Volkswagenu, který skončil ve vazbě. V čele Audi stojí od roku 2007. Vedení Volkswagenu Stadlera dokonce v dubnu povýšilo, když ho dosadilo do čela divize Premium, jíž je Audi nově součástí. Stadlera koncern tehdy podpořil navzdory sílícímu volání po jeho rezignací právě v souvislosti s vyšetřováním podvodů s emisemi, poznamenal list Financial Times.

A red traffic light is seen in front of the Audi headquarters in IngolstadtA red traffic light is seen in front of the Audi headquarters in Ingolstadt, Germany, March 15, 2017. REUTERS/Lukas Barth

Sídlo Audi v Ingolstadtu.

FOTO: Lukas Barth, Reuters

Vyšetřovatelé v souvislosti s emisní aférou v posledním roce opakovaně prohledávali kanceláře Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu.

Emisní aféra se řeší téměř tři roky

Emisní aféra Volkswagenu vypukla v září 2015, když americká EPA automobilku obvinila, že její dieselové motory obcházely pomocí speciálního softwaru měření emisí. [celá zpráva]

S Američany se Volkswagen na začátku roku 2017 domluvil na urovnání sporu. V rámci dohody automobilka přiznala vinu ohledně porušení některých ustanovení amerického práva a zaplatila 4,3 miliardy dolarů. [celá zpráva]

Manažer automobilky Oliver Schmidt byl kvůli aféře odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu. Dále dostal pokutu 400 tisíc dolarů.