„Máme vyprodanou výrobní kapacitu na pět let dopředu, proto chystáme rozšíření závodu,“ vysvětlil generální ředitel českolipského závodu Kurt Lievens.

Loni ve firmě vyrobili zhruba 500 vagónů za 53 miliónů korun, letos firma hodnotu produkce - mělo by jít o 800 vagónů - odhaduje na 78 miliónů a na dalších 330 miliónů už má objednávky.

Klíčovou investicí v České Lípě bude nová lakovna, která už se v těchto dnech staví. „Dokončená by měla být v dubnu příštího roku a od té chvíle by měla jít naše produkce strmě nahoru,“ uvedl mluvčí společnosti Vlastimil Vaic.

V České Lípě se vyrábějí vagóny vlaků pro francouzské, belgické, německé i rakouské železnice.

V České Lípě se vyrábějí vagóny vlaků pro francouzské, belgické, německé i rakouské železnice.

FOTO: Michael Polák, Právo

Do vybudování nové lakovny firma investuje 323 miliónů korun, rozšíří také stávající lakovnu a pořídí nové stroje za 1,135 miliardy korun.

Po rozšíření závodů se mají v České Lípě vyrábět mimo jiné vagónové skříně tramvaje Flexity 2, která bude jezdit v Curychu.

Po rozšíření závodů se mají v České Lípě vyrábět vagónové skříně tramvaje Flexity 2, která bude jezdit v Curychu.

Po rozšíření závodů se mají v České Lípě vyrábět vagónové skříně tramvaje Flexity 2, která bude jezdit v Curychu.

FOTO: DVB

V továrně, kde už vyrobili třeba metro pro Paříž, příměstské vlaky jezdící v okolí Paříže či německé regionální vlaky Talent, dosud pracovalo zhruba 1100 lidí. Nově by tu mělo vzniknout více než 600 dalších míst.

Dělníky hledají v cizině

Expanze Bombardieru budí na Českolipsku pozitivní reakce, ale i obavy z přílivu zahraničních agenturních dělníků. V regionu totiž chybí nejen kvalifikovaní pracovníci, ale kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti také volná pracovní síla vůbec. Bombardier už dnes zaměstnává desítky zahraničních dělníků a kvůli přijímání nových se chce znovu obracet do zahraničí.

„Do zemí, jako je Polsko, Bělorusko, ale i Ázerbájdžán nebo Indie,“ připustil Vlastimil Vaic.

V České Lípě se vyrábějí vagóny vlaků pro francouzské, belgické, německé i rakouské železnice. Na snímku souprava Talent 3 pro rakouského dopravce ÖBB.

V České Lípě se vyrábějí vagóny vlaků pro francouzské, belgické, německé i rakouské železnice. Na snímku souprava Talent 3 rakouského dopravce ÖBB.

FOTO: ÖBB

„Je dobře, že se tu rozvíjí jiný než automobilový nebo sklářský průmysl, ale města jako Česká Lípa nebo Nový Bor nemají možnosti ubytování pro zahraniční dělníky. Obáváme se, aby tu nevznikly druhé Kvasiny,“ varoval už vloni starosta Nového Boru Jaromír Dvořák (SLK) s odkazem na Kvasiny v okrese Rychnov nad Kněžnou, kde má závody automobilka Škoda, v nichž pracuje velké množství agenturních pracovníků.

Bombardier podle Vaice připravuje plán, jak příliv zahraničních „posil“ řešit. „Spolupracujeme na tom s odborníky z externích firem a sdílíme zkušenosti se zahraničními závody,“ dodal.