„Úřad nařídil v prvním stupni předběžné opatření, proti čemuž podalo ministerstvo dopravy rozklad. Ten byl v polovině února předsedou úřadu zamítnut,” řekl Novinkám mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 čelí několika námitkám uchazečů. Současný provozovatel mýta, rakouská firma Kapsch, například tvrdí, že uchazeči nedostali stejné podklady. Podle Kapsche zadání nahrává satelitní technologii proti dosud používaným mýtným branám.

Antimonopolní úřad už má k dispozici posudek znalce, který zadávací dokumentaci zkoumal. „Nemohu sdělovat podrobnosti k probíhajícímu správnímu řízení,” uvedl mluvčí na dotaz, zda ÚOHS už výsledky vyhodnotil. Nechtěl ani odhadovat, kdy bude správní řízení ukončeno.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) předběžné rozhodnutí loni v listopadu bagatelizoval s tím, že k uzavření smlouvy tendr ani zdaleka nedospěl. Ministerstvo nicméně podalo rozklad, který byl nyní zamítnut. Roste tak riziko dalšího zdržení, které hledání nového dodavatele mýta provází už mnoho let.

Kapsch měl se státem desetiletou smlouvu do konce roku 2016. Ministerstvo dopravy nestihlo včas vybrat nového provozovatele, a proto se rozhodlo prodloužit smlouvu s Kapschem o tři roky bez soutěže. Ministr Ťok tvrdí, že stát neměl jinou možnost, a vinu svaluje na své předchůdce a nevýhodně uzavřenou původní smlouvu s rakouskou firmou.

Čtyři uchazeči

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Na mýtném se vybere deset miliard korun ročně. Zhruba pětina jde na provoz.

Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů.

Do výběrového řízení na provoz mýtného po roce 2019 se přihlásili čtyři uchazeči. Vedle Kapsche to je slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.