Stalo se tak po sedmiletém vývoji modernizované verze stroje, který poprvé vzlétl koncem šedesátých let. Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku. Vývoj inovovaného modelu začal v dubnu 2010.

„Snažili jsme se u něj zlepšit technické, provozní a ekonomické parametry, zvýšit bezpečnost provozu letounu, snížit negativní vliv na životní prostředí a pracnost výroby letounu,“ vysvětlila generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Stroj může letět deset a půl hodiny

Celkové náklady projektu dosáhly více než 568 miliónů korun. „A to včetně prostředků podpory ministerstva průmyslu a obchodu, které dosáhly 237 miliónů korun,“ podotkla Plšková. „Tento úspěch otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ tvrdí Plšková.

Nový letoun L 410 NG se ve výrobě postaví vedle současného modelu L 410 UVPE2. „Modernizovanému stroji jsme dvojnásobně zvětšili zavazadlový prostor, může přepravit o 400 kilogramů víc nákladu. Má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží,“ říká vedoucí projektu L 410 NG Miroslav Pešák.

Dolet podle něj vzrostl na téměř dvojnásobek, tedy na 2570 kilometrů. „Stroj může být ve vzduchu až 10,5 hodiny,“ dodal Pešák.

Modernizovaný stroj disponuje mimo jiné i větším zavazadlovým prostorem.

Modernizovaný stroj disponuje mimo jiné i větším zavazadlovým prostorem.

FOTO: AI

O model L 410 NG bude podle vedení společnosti větší zájem u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti. Uplatní se tak zejména v ostrovních státech,
jako je například Indonésie, Papua-Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.

„To se týká také Indie nebo Mongolska, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ konstatovala generální ředitelka.