Krok Lidlu kvitovala předsedkyně Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO). „Každé navýšení mezd považujeme za pozitivní,” uvedla Burianová pro Novinky.

Nicméně poměrně vysoké mzdy jako v Lidlu zatím v Česku na těchto pozicích zdaleka nejsou ničím běžným. „Podle našich údajů nyní činí průměrná mzda prodavaček 16 500 až 17 tisíc korun,” upřesnila předsedkyně OSPO.

„Jak budou na krok Lidlu reagovat ostatní řetězce, je otázka, neboť v minulém období už mzdy razantně navyšovaly,” dodala Burianová.

Diskonty Penny Market již dříve oznámily, že mzdy od března vzrostou zhruba o sedm procent. Nástupní mzda na pozici pokladní-prodavač na plný úvazek by se měla pohybovat mezi 18 a 21 tisíci korun.

Zvyšování mezd zatím avizují Billa a Kaufland

Reakci na krok Lidlu slibuje Billa. „Společnost Lidl reagovala na aktuální situaci na trhu, kterou velmi bedlivě sledujeme i my. Spokojenost zaměstnanců na prodejnách je pro naši společnost prioritou, proto k navýšení mezd přistoupíme v brzké době i my,” slíbila mluvčí Billy Dana Bratánková.

Billa v loňském roce navýšila mzdy v průměru o 15 procent. Přesná částka však není známa. „Průměrnou výši mzdy naše společnost dlouhodobě nekomunikuje,” vysvětlila mluvčí řetězce.

Navyšování mezd se chystá i v řetězci Kaufland. „Pravidelně analyzujeme situaci na trhu. Další navyšování mezd je plánováno od prvního června,” sdělila Novinkám mluvčí Renata Maierl s tím, že detaily budou zveřejněny v dostatečném předstihu.

Albert: Ve zvyšování mezd jsme napřed

V supermarketech Albert podle mluvčího Jiřího Marečka přikročili k navyšování mezd zaměstnanců prodejen již v lednu. „Takže jsme v tomto ohledu napřed,” myslí si Mareček.

„Za uplynulých dvanáct měsíců jsme navýšili mzdy provozním kolegům v prodejnách o 32 a půl procenta. Naposledy jsme navyšovali k prvnímu lednu tohoto roku, to bylo v průměru o 19 procent a polepšili například prodavači, pokladní, zelináři, řezníci či skladníci,” doplnil.

Prodejna Lidl ve Strakonicích

Prodejna Lidl ve Strakonicích

FOTO: Lidl

Průměrná mzda, o které Albert hovořil před zmíněným postupným navýšením odměn o třetinu, činila 15 500 korun. Nyní by se tak mohla pohybovat zhruba kolem 20 500 korun. Provozovatel řetězce Ahold podle Marečka letos navýší investice do mzdových prostředků o víc než půl miliardy.

Firmy se snaží lákat i na benefity

Mluvčí Globusu Pavla Hobíková Novinkám řekla, že tento řetězec stojí o nejlepší zaměstnance v oboru, a mzdy proto navyšuje průběžně. „Úpravy jsme provedli v předchozích letech a plánujeme je i v tom stávajícím. Mzda našich zaměstnanců je ovlivňována také výplatou například třinácté mzdy, vyššími příplatky, než jsou zákonem stanovené, poskytováním stravenek a podobně,” uvedla.

Pokud jde o zkrácené úvazky, za zásadní považuji, aby byly dobrovolné. V opačném případě snižují mzdyRenáta Burianová, předsedkyně OSPO

O zatraktivnění firemních benefitů usiluje i Billa, která podle Bratánkové na začátku roku zvýšila nominální hodnotu stravenek z 60 na 80 korun. „Zároveň jsme všem našim zaměstnancům od prvního ledna navýšili nárok na dovolenou ze čtyř na pět týdnů, a to bez ohledu na to, jak dlouho u nás pracují,” upřesnila s tím, že společnost připravuje i další benefity, o nichž bude teprve informovat.

Na benefity se snaží nalákat zaměstnance i Kaufland. „Umožňujeme práci na kratší úvazek, aby měli zaměstnanci možnost lépe skloubit práci s rodinou. Dále nabízíme nadstandardní příplatky za noční směny, třináctou mzdu pro zaměstnance na nevedoucích pozicích, pět týdnů dovolené, kartu Multisport, nebo firemní vzdělávání,” doplnila mluvčí Kauflandu Maierl s tím, že teprve loni firma zavedla stravenky.

„Pokud jde o zkrácené úvazky, za zásadní považuji, aby byly dobrovolné. V opačném případě snižují mzdy, což samozřejmě pozitivní není,” podotkla k tomu za odboráře Burianová.

Lidí je málo, shodují se řetězce

Podle tiskové mluvčí Billy razantní krok Lidlu souvisí s nedostatkem lidí na trhu. „S nedostatkem zaměstnanců se potýká celý retailový trh, tedy pochopitelně i naše společnost,” sdělila Novinkám.

Rovněž mluvčí Aholdu konstatoval, že se pracovní trh vyznačuje nedostatkem pracovních sil.

Globus pociťuje nedostatek lidí především ve vlastních výrobách. „Schází nám pekaři, cukráři i řezníci,” upřesnila jeho mluvčí Hobíková.