Hlavní obsah

Zpoždění oprav D1 na Žďársku bude omezovat dopravu do února

Dopravní omezení na dálnici D1 v opravovaném úseku mezi Velkým Meziříčím na 146. kilometru a Lhotkou na 153. kilometru může kvůli zpoždění stavby trvat až do začátku února. Firmě Colas za to od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hrozí penále kolem 60 miliónů korun. Ve středu to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Foto: Mapy.cz

Úsek neplánovaně opravovaný přes zimu

Článek

Zúžení dálnice ztěžuje zimní údržbu. Hrozí, že se při vydatném sněžení bude muset D1 v tomto místě na několik hodin uzavírat, uvedl mluvčí.

Mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou zatím auta jezdí v zúžených pruzích jen po jedné polovině dálnice, rychlost je omezena na 80 kilometrů v hodině. Při vydatném sněžení tam mohou začít průjezd omezovat sněhové bariéry, které by musely odstranit frézy.

„Pokud by spad sněhu pokračoval v kalamitní míře, může dojít k uzavření dálnice v tomto úseku na čtyři až osm hodin," řekl Rýdl.

Opravy dálnice mezi Velkým Meziříčím-východ a Lhotkou začaly letos na jaře, modernizace celého úseku by měla být hotova příští rok. Zakázku v hodnotě 698 miliónů korun bez daně získaly firmy Colas CZ a Inženierske stavby. Před zimou měly být podle Rýdla stavební práce dokončeny 18. listopadu nebo nejpozději do konce minulého měsíce. Teď už měla být D1 volně průjezdná.

„Nyní jsme v situaci, kdy stavebně na tomto úseku chybí dokončit čtyři dálniční mosty a jeden nadjezd, s tím, že jsou ještě nějaké nedodělky přímo na trase," řekl mluvčí. Pro ŘSD je to nepřijatelný stav, uvedl.

Zpoždění vzniklo v létě

Firma Colas podle Rýdla sdělila, že práce naplánované na letošek dokončí v lednu nebo začátkem února. Smluvní penále za každý den zpoždění činí 800 tisíc korun a ke středě už částka narostla zhruba na 25 miliónů, uvedl mluvčí. Dodal, že ŘSD je připraveno dát dodavateli k úhradě také náklady vzniklé kvůli složitější zimní údržbě této části rozestavěné dálnice.

Ředitelství podle jeho mluvčího žádalo firmu o zrychlení prací od srpna. „Byla tam stavební nečinnost v průběhu letních měsíců," uvedl. Dělníci teď v uzavřeném dálničním pásu směrem na Brno dokončují rozestavěné mosty. Jeden zakrývá provizorní stan vytápěný horkým vzduchem, aby bylo možné pracovat i v nynějších mrazech. Jinak by podle Rýdla odmítlo ŘSD stavbu převzít.

„Protože by bylo jasné, že by se to nedodržení technologických podmínek nutně promítlo například do životnosti," řekl mluvčí. Uvedl, že ředitelství má na stavbě technický dozor. V úterý v jednom místě kvůli počasí nepovolil pokládat asfaltovou směs.

Modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem je skoro z poloviny hotová. Dokončeno je deset úseků z 21 s celkovou délkou 63 kilometrů. Příští rok budou pokračovat opravy na čtyřech úsecích a na dalších čtyřech plánuje ŘSD zahájení stavebních prací.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám