Hlavní obsah

Černý pátek: Obchodníci si ho pochvalují, inspekce radí nakupovat obezřetně

Novinky, tov, nšt

Internetové i kamenné obchody si pochvalují zájem zákazníků díky slevovým akcím na Black Friday (černý pátek). Oproti loňsku hlásí nárůst tržeb o desítky procent. Někteří marketingoví experti ale podobné obří slevové akce označují za kontraproduktivní. Česká obchodní inspekce zase varuje zákazníky, aby byli při nákupech ve slevách opatrní a hlídali si, zda účtované ceny sedí s propagovanými.

Black Friday v ČeskuVideo: Novinky

 
Článek

„V rámci akce Black Friday zaznamenáváme zvýšenou poptávku – v meziročním srovnání více než 35 procent,“ řekla Novinkám mluvčí e-shopu Alza.cz Patricie Šedivá. Obchod ve slevě nabízí přes tisíc položek, průměrná sleva je 34 procent. „Největší zájem je jednoznačně o mobilní telefony a v závěsu se drží televize,“ dodala mluvčí.

Prodejci elektroniky Datart meziročně v pátek stouply tržby o 30 procent, největší nápor zákazníků čeká o víkendu.

Lidé kupují ve slevě elektroniku, parfémy i jídlo

Do nákupního centra s oděvy a módními doplňky Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku přilákaly slevy na tzv. černý pátek oproti loňsku o 20 procent více návštěvníků. „Zájem je hlavně o sortiment sportovního zboží. Zákazníci si pořizují ve slevě také zimní bundy, kabáty a obuv,“ uvedla marketingová manažerka centra Anna Karásková.

„Velký zájem je obecně o bezdrátovou elektroniku, zejména sluchátka, reproduktory a další příslušenství pro mobily. Vyhledávaným zbožím jsou i herní konzole, včetně gamepadů či volantů s pedály,“ uvedla Zuzana Adámková z řetězce s elektronikou Expert Elektro s tím, že obrat během slevové akce Black Friday se očekává až pětinásobný oproti běžným dnům.

Zvýšený zájem zákazníků po celý tento týden hlásí díky slevovým akcím také jeden z největších tuzemských e-shopů s parfémy a kosmetikou Notino.cz.

Kontraproduktivní akce?

Do akce se letos poprvé zapojil také internetový prodejce potravin Košík.cz. „Black Friday hodnotíme jako jednoznačný úspěch. Průměrná sleva, za kterou naši zákazníci doposud nakoupili, překročila 40 procent. Největší zájem byl jednoznačně o čerstvé maso od řezníka a nápoje - tedy limonády, minerálky a pivo. Hodně zaujalo i máslo, hlavním trhákem se však nestalo,” řekl ředitel Košík.cz Jakub Šulta.

Černý pátek má ale i kritiky, kteří tvrdí že tato i další slevové akce jsou pro obchodníky kontraproduktivní.

„Ačkoli se u nás Black Friday v posledních letech zabydlel, rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu,” řekl Novinkám ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. Podle něj se obchodníci nedokáží odlišit a zaujmout ničím jiným než cenou. Kazí si tak ceny a marže.

Tradice a původ označení Black Friday
Tradice pochází z USA, kde v pátek po Dni díkůvzdání mají školy volno a lidé vyrážejí s dětmi na nákupy. V obchodech či v průvodech je vidět Santa Claus. Podle některých zdrojů začala termín Black Friday (černý pátek) používat v šedesátých letech původně dopravní policie ve Filadelfii, protože se ve městě tvořily zácpy a policisté si v tento den nesměli brát volno. Z posledních let jsou z USA známé záběry, kdy se lidé v obchodech doslova perou o zboží. V roce 2011 použila žena v Kalifornii ve frontě na herní konzoli pepřový sprej. V roce 2012 byli zastřeleni dva lidé na Floridě při hádce o parkovací místo před Wal-Martem.

„Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují. Je jich tolik a stále, že si tím obchodníci vlastně neustále utahují smyčku kolem krku. Český zákazník ale není hloupý. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí,” dodal.

Česká obchodní inspekce na Černý pátek připomněla, že lidé mají být při nakupování ve slevových akcích obezřetní. Při kontrolách se setkává s účtováním odlišné ceny u pokladny, než je na regále, někdy obchody také lákají ve slevě na zboží, které hned od počátku akce v některých prodejnách vůbec nemá v nabídce.

TIP: Slevy na jednom místě

Porovnat slevy z letáků a ceny v obchodech pomáhá web Kupi.cz.

„Vzhledem k tomu, že obchodníci nabízejí zboží za akční ceny celoročně, tak ČOI věnuje této problematice zvýšenou pozornost. Při kontrolách rovněž využívá podněty od spotřebitelů, kteří často poukazují na nesprávné účtování cen výrobků. U některých obchodních řetězců stále přetrvávají problémy s deklarovanou a účtovanou cenou, a proto budeme v těchto kontrolách i nadále pokračovat,“ řekl v pátek ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám