Největší propad zaznamenaly automobilky Ford a PSA, vyplývá z údajů, které v úterý zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za prvních devět měsíců roku se ale počet registrací nových vozů zvýšil o 3,7 procenta na 11,66 miliónu.

Nižší odbyt měl v září německý a britský trh, kde se prodalo o 3,3 procenta, respektive o 9,3 procenta méně vozů. Nárůst registrací naopak zaznamenala jižní Evropa; o 8,1 procenta v Itálii a o 4,6 procenta ve Španělsku.

Prodej vozů značky PSA se snížil o více než pět procent, meziroční pokles zaznamenaly její značky Peugeot, DS a Opel/Vauxhall. Automobilka PSA, která Opel převzala letos, začala oznamovat údaje o nových registracích vozů německé automobilky v srpnu.

Prodej vozů značky Ford klesl o 13 procent na 93 288 vozů, lídr automobilového trhu Volkswagen zaznamenal pokles o 1,1 procenta, především kvůli poklesu kmenové značky VW o 3,2 procenta.

V rámci koncernu Volkswagen vzrostl počet registrací vozů Škoda Auto o 3,6 procenta, počet registrací vozů Seat o 10,2 procenta.

Lépe se v září dařilo asijským výrobcům aut. Toyota prodala o 1,9 procenta více vozů, Nissan o 3,3 procenta a Hyundai o 2,1 procenta více automobilů.

První známky nasyceného trhu, míní ekonom

V součtu od začátku roku do září prodeje aut v Evropě meziročně stouply, ale pomaleji než loni. Podle ekonoma ČSOB Petra Dufka lze výsledky brát jako první známky nasycení trhu, který je pro českou ekonomiku klíčový.

„Evropský trh je už pátým rokem v růstové fázi, a tak nezbývá než si začít klást otázku, jak dlouho tento pro českou ekonomiku velmi pozitivní trend ještě může vydržet,” komentoval údaje ekonom ČSOB Petr Dufek.

Současný úspěch české ekonomiky je spojený především s průmyslem, který se už na HDP podílí téměř z jedné třetiny. Je to nesrovnatelně více než v ostatních, obzvlášť západních zemích EU. Jde přitom o dlouhodobý výsledek především expandujícího automobilového průmyslu.

Ten se stal nejsilnějším průmyslovým oborem ČR, téměř největším zaměstnavatelem a hlavním exportérem zaměřeným především na unijní země, kde už od roku 2013 roste hlad po nových osobních automobilech. Tento hlad ovšem nyní zřejmě oslabil a je otázka, zda jej může dostatečně kompenzovat vývoz například do Asie či Ameriky.

„Na hranici svých možností se už nyní pohybují leckteré – i tuzemské – automobilky. Náš výjimečný ekonomický růst si tak nejspíše bude muset časem najít novou vzpruhu. Možnosti nepochybně existují, stačí se podívat na stále poddimenzovanou infrastrukturu,” dodal Dufek.