Meziročně se všechny tři indikátory důvěry zvýšily.

Z aktuálního šetření mezi spotřebiteli vyplynulo, že se pro období příštích dvanácti měsíců mírně snížily obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace. Jejich obavy z vlastní finanční situace se téměř nezměnily.

Obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti se mírně snížily. Spotřebitelé se oproti srpnu více obávají růstu cen. V meziročním srovnání je důvěra spotřebitelů stále vyšší. „Spotřebitelé se stále více obávají růstu cen a tyto obavy jsou nejvyšší od poloviny roku 2001, kdy tento indikátor začal ČSÚ sbírat,” připomněl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Důvěra stoupá. S výjimkou obchodu

Důvěra v září mírně rostla v průmyslu. Její indikátor poskočil o 0,3 bodu na 97,1, Podnikatelé v tomto odvětví nicméně zhodnotili svou ekonomickou situaci hůře než minulý měsíc.

Průmyslové podniky kromě toho očekávají mírné zvýšení tempa růstu výrobní činnosti i zaměstnanosti v následujících dvou měsících. Jejich očekávání ohledně vývoje ekonomické situace v příštích třech měsících a v průběhu příštího půl roku se však mírně snížilo.

Podnikatelé těží z příznivé domácí i zahraniční poptávky, spotřebitelé z klesající nezaměstnanosti a zrychlujících mezdJakub Seidler, ekonom ING

Ve stavebnictví indikátor důvěry vzrostl o 1,5 bodu na hodnotu 85,3. Zvýšila se důvěra i ve službách, kde indikátor stoupl o půl bodu na 97,9. Naopak důvěra v obchod klesla o 2,9 bodu na 109,2.

Důvěra nad ročním průměrem

„Indikátory důvěry se nadále pohybují na velmi příznivých úrovních, a to jak v podnikatelském sektoru, tak mezi spotřebiteli. V září dokonce důvěra ve všech sledovaných segmentech kromě obchodu byla nad svým jednoletým průměrem,” uvedl ekonom ING Jakub Seidler.

„Vývoj důvěry je tak v souladu s posledním vývojem HDP, který potvrdil, že růst ekonomiky je velmi plošný. Podnikatelé těží z příznivé domácí i zahraniční poptávky, spotřebitelé z klesající nezaměstnanosti a zrychlujících mezd,” domnívá se ekonom.

„Jejich důvěra se tak nachází poblíž svých nejvyšších hodnot. Obdobně příznivé údaje ohledně důvěry spotřebitelů přišly také z eurozóny, kde se důvěra mezi spotřebiteli dostala v září na nejvyšší úroveň za posledních 16 let,” dodal.