„Dopravní infrastruktura je pro ČR velice nutná. Je přitom nešťastné, že v roce 1989 jsme měli 550 kilometrů dálnic, a od té doby přibylo jen nějakých 800 kilometrů. Cílový stav je přitom 2000 kilometrů. Když to dál půjde tímto tempem, budeme síť dokončovat ještě čtyřicet let,“ prohlásil v debatě Ivan Fencl, který v parlamentních volbách kandiduje v Jihomoravském kraji za SPD Tomia Okamury.

Jak v té souvislosti připomněl Karel Šidlo (KSČM), Česku chybí promyšlená dopravní politika. „Kdo chce na ministerstvu dopravy sehrát důstojnou roli, musí se tímto koncepčním materiálem zabývat,“ zdůraznil.

Skoncovat se salámovou metodou

Podobný názor má i lídr pirátů v Moravskoslezském kraji Lukáš Černohorský: „Česko nemá dlouhodobou koncepci výstavby infrastruktury, a proto se stavby prodražují. Dálnice se staví a opravují salámovou metodou, místo aby se najednou realizovaly mnohakilometrové úseky.“

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) by přes uvedené problémy mělo být do roku 2021 dokončeno nových 280 kilometrů dálnic a zmodernizovaná celá dálnice D1 z Prahy až do Brna.

Jak však upozornil lídr královéhradecké kandidátky ČSSD Jan Birke, klíčové je, aby ministerstvo dopravy konečně vypracovalo zákon o liniových stavbách. „Pokud ho nebudeme mít, nepostoupíme dál,“ konstatoval.

Stejný názor má i Ťok. „Udělat a přijmout tento zákon je skutečně podstatné, a dostat se do něj musí priority,“ zdůraznil. Michal Kučera (TOP 09) mu ale opáčil: „Měl jste čtyři roky na to, abyste potřebnou legislativu připravil. Zákon o liniových stavbách ostatně slibovali i ostatní ministři za hnutí ANO.“

Potřebný zákon hned tak nebude

Důležitost zákona o liniových stavbách připomněl i Ivan Adamec, lídr královéhradecké kandidátky ODS. „Nicméně nezapomínejme na stavební zákon. Ten nynější je třeba roztrhat a začít od nuly znova,“ prohlásil.

Resort dopravy má na příští rok s ministerstvem financí předjednáno zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z původně plánovaných 71 miliard na 76 miliard korun. Brzdou rozvoje dopravní infrastruktury tedy opravdu není nedostatek peněz, ale nedokonalá legislativa.

Vláda na svém pondělním jednání vzala na vědomí teze nového stavebního zákona, které jí předložila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO). Ta současně upozornila, že příprava stavebního zákona potrvá více než jedno volební období, protože bude třeba upravit i kompetenční zákon a dalších 150 právních norem.

Politici se v debatě shodli, že důležitým úkolem pro novou vládu, jež vzejde z podzimních voleb, bude i dokončení soutěže na nového provozovatele mýtného systému. Ťok však musel čelit kritice, že soutěž vyhlásil až letos v červenci, a dosavadní provozovateli mýtného, firmě Kapsch, prodloužil bez tendru smlouvu až do roku 2019.

Mluvilo se i o železniční dopravě, jež má v dalším volebním období pokračovat v otevírání trhu, které povede ke konkurenci a lepším službám cestujícím za nižší ceny. „Víc bychom měli klást důraz i na železniční infrastrukturu a posílit kompetence ŘSD i SFDI, aby přestaly být ve vleku projektantů a dodavatelů,“ uvedl kandidát Zelených v Pardubickém kraji Jakub Kutílek.