Tržby internetových obchodů za prodej zboží loni dosáhly 98 miliard korun. S podílem prodejů na celém českém maloobchodě 9,5 procenta je tak z evropských zemí páté za Irskem a před Rakouskem, vyplývá z údajů APEK a nadnárodní asociace Ecommerce Europe.

Vůbec nejlépe si v tomto směru vede severské Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-shopů na maloobchodě skoro čtvrtiny. Podmínky v tomto nepříliš velkém státě jsou pro internetový prodej optimální. „V Dánsku žije 4,7 miliónu obyvatel starších patnácti let. Z toho 4,6 miliónu je uživatelů internetu. Z nich pak 3,7 miliónu nakupuje pravidelně na internetu,“ řekl ředitel APEK Jan Vetyška.

Elektronické obchodování hraje také významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 procenta. Británie je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě.

S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 procenta. Čtvrtý je následně Island s 10,2 procenta a pak již Česká republika s 9,5 procenta.

Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).

Sortiment se rozšiřuje

E-shopy v Evropě i Česku stále rozšiřují sortiment například o čerstvé potraviny nebo automobily.

„Proto očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v letošním roce by měly obraty e-shopů dosahovat k 115 miliardám korun a tím zřejmě překonají hranici desetiprocentního podílu na českém maloobchodě,“ domnívá se Vetyška.