Nezaměstnanost v Česku v červnu podle statistiků klesla pod tři procenta, už řadu měsíců je nejnižší z celé EU. Podle údajů úřadů práce, které vycházejí z odlišné metodiky, nezaměstnanost v červenci nepatrně stoupla na 4,1 procenta, přesto šlo o nejnižší červencové číslo od roku 1997. Firmy přes úřady práce nabízely přes 188 tisíc pracovních míst.

V létě se na úřady práce hlásí absolventi nebo lidé ze školství, upozornili analytici. Shodují se na tom, že nejde o změnu trendu a nezaměstnanost překáží většímu růstu ekonomiky.

Podle Štěpána Křečka z Vysoké školy ekonomické se česká ekonomika blíží stavu plné zaměstnanosti. „To fakticky znamená, že pracovat bude moci každý, kdo o to projeví zájem. Takovýto vývoj je příznivý zvláště pro zaměstnance, kteří si budou moci říci o navýšení mezd. Oproti tomu zaměstnavatelé budou mít problémy se sháněním kvalitních zaměstnanců a vzrostou jim mzdové náklady,“ předpovídá.

Firmy mají zakázky, ale nemají zaměstnance, kteří by na nich pracovaliVladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory 

Například společnost Continental Automotive Czech Republic hledá do svého závodu v Brandýse nad Labem přes stovku nových zaměstnanců. Nabízí zejména místa ve výrobě a skladu, ale i další technické, inženýrské a administrativní pozice. Značka známá hlavně výrobou pneumatik v Brandýse dělá autorádia a další elektroniku do interiérů vozů. Při práci se hojně uplatňují ženy. „Žen je u nás asi polovina, tedy zhruba 1250 z celkového počtu zaměstnanců,“ řekla personální ředitelka Lenka Čížková.

Uvažují o výrobě v Asii

Společnost Yanfeng Automotive Interiors, výrobce plastových a gumových autodílů z Plané nad Lužnicí na Táborsku, potřebuje do konce roku přijmout 70 lidí.

Až dvě stovky pracovníků je schopna ihned zaměstnat strojírenská skupina Unex, která v závodech v Uničově na Olomoucku, Olomouci a slovenské Snině zaměstnává zhruba 2000 lidí. Zaměstnance láká na náborový příspěvek a firemní ubytování.

Firmy se přetahují o zaměstnanceJiří Pour, analytik UniCredit Bank

S nedostatkem pracovníků se potýká i strojírenská skupina Papcel z Litovle. „Počítáme s tím, že budeme kooperovat a zadáme firmám někde v okolí, se kterými spolupracujeme, 100 000 až 140 000 hodin práce ročně. Kromě toho zvažujeme alternativu mít vlastní výrobu v Asii, kde zakázky nyní získáváme více," řekl spolumajitel Papcelu David Dostál.

Že práci v současné době dostane prakticky každý, kdo o ni projeví zájem, si myslí také analytik UniCredit Bank Jiří Pour. „Firmy se přetahují o zaměstnance zvyšováním mezd a poskytováním dalších benefitů. Zároveň se firmám čím dál více vyplácí investovat do robotizace a obecně zvyšování produktivity,” uvedl.

Průměrná mzda po očištění o inflaci v Česku v prvním čtvrtletí meziročně stoupla o necelá tři procenta. Podle analýzy ČSOB ale firmy v některých oborech nezvyšují mzdy dostatečně pružně, i když jim chybí lidé. Zhruba třetina míst nabízených firmami přes úřady práce je déle než šest měsíců neobsazená.

Pomoci mají Ukrajinci nebo Srbové

„Firmy čelí nečekanému problému, který ale bude negativně doléhat na celé tuzemské hospodářství. Mají zakázky, ale nemají zaměstnance, kteří by na nich pracovali,” řekl Novinkám prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

Kvalifikace lidí na úřadech práce podle něj neodpovídá požadavkům trhu nebo se práci vyhýbají. „Firmy proto volí krizové řešení zaměstnávání kvalifikovaných cizinců s alespoň výučním listem,” dodal. Vedle zaměstnanců z Ukrajiny se porozhlížejí například v Srbsku, které trápí vysoká nezaměstnanost a donedávna tam fungoval automobilový průmysl.

Firmy v Česku se marně snaží obsadit přes 180 tisíc pracovních míst. Nejvíc postrádají řemeslníky, skladníky a řidiče. Nedostatek je i IT odborníků nebo finančních expertů.

Proti zaměstnávání cizinců vystupují odbory, podle kterých to brzdí růst mezd. Tento efekt Dlouhý zpochybňuje, krátkodobě jiné řešení nevidí.

„Všechna jiná opatření, jako jsou investice do vzdělání nebo přilákání investic s vyšší přidanou hodnotou, mají dlouhodobý charakter. Změna struktury celé naší ekonomiky, která má historicky jeden z nejvyšších podílů průmyslu, je samozřejmě během na dlouhou trať,” upozornil.