„Sdílení aut je dokonce populárnější než půjčování vozů z půjčovny. To by využilo 64 procent lidí, většinou s nižším vzděláním,” uvedl odborník na automobilový průmysl Petr Knap z EY.

Na otázku „Jaké možnosti půjčení vozu si dokážete představit“ hlasovalo výše zmíněných 71 procent lidí pro možnost vypůjčení auta od firmy pomocí carsharingové aplikace přímo na ulici – příkladem mohou být služby Car4Way, Ajo nebo Autonapůl. Většinou jde o nová auta, která tyto firmy vlastní – z tohoto pohledu jde o jakési „modernější autopůjčovny”.

64 procent hlasovalo pro klasickou autopůjčovnu, kde si auto půjčí a vrátí na místě. 31 procent lidí dalo hlas další variantě carsharingu, kdy si pomocí aplikace zprostředkovatele půjčují řidiči auta mezi sebou. Takovou službu nabízejí v Česku například SmileCar a HoppyGo.

Lidé mohli volit i víc možností najednou. Jen osm procent hlasovalo pro čtvrtou možnost, totiž že si nedovedou představit žádný ze tří uvedených způsobů vypůjčení auta.

Nový trend

Sdílení aut je stále relativní novinkou. V Česku se ho zatím účastní jen malé procento motoristů. Podle odhadu Asociace českého carsharingu z letošního jara bylo v Česku touto formou půjčováno na 500 vozů v Praze a velkých městech.

Z průzkumu EY z regionálního pohledu přitom vyplývá, že větší zájem o sdílení aut mají lidé v oblastech, kde tato služba zatím většinou chybí.

„Obyvatelé hlavního města mají paradoxně o systém carsharingu nejmenší zájem z celé republiky, služba přitom pomáhá ulevit životnímu prostředí a šetří parkovací místa, kterých je v Praze nedostatek,“ dodal Knap.