Hlavní obsah

Experti nevěří oficiálnímu vysvětlení globálního výpadku British Airways

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Odborníci na informační technologie se pozastavují nad oficiálním zdůvodněním výpadku počítačových systémů aerolinek British Airways (BA), který koncem května způsobil rušení a zpoždění letů po celém světě. Podle aerolinek jej způsobila chyba technika, který omylem vypnul a pak „špatně zapnul” elektřinu.

Foto: Neil Hall, Reuters

Chaos po výpadku systémů British Airways na londýnském letišti Heathrow

Článek

Potíže kvůli výpadku systémů aerolinky ohlásily v sobotu 27. května, provoz se podařilo plně obnovit až o tři dny později.

Podle ředitele BA Alexe Cruze výpadek způsobilo elektrické přepětí, kvůli kterému selhaly i záložní systémy. Šéf vlastníka aerolinek IAG Willie Walsh tento týden uvedl, že za výpadkem stojí lidská chyba. Konkrétně měl incident způsobit elektrotechnik, který omylem vypnul napájení datového centra. To by samo o sobě ještě nebylo tak velkým problémem. Škodu napáchalo obnovení dodávek elektřiny „nekontrolovaným způsobem“.

Spekulace o pomstě zaměstnance

Experti na informační technologie včetně bývalých zaměstnanců BA nad vysvětlením pozvedají obočí, píše server BBC. Pro případ nečekaných událostí, například požáru, jsou v místnosti plexisklem krytá červená tlačítka. Situaci, kdy je někdo zmáčkl omylem (například prý údržbář žebříkem), zažili naposledy v sedmdesátých či osmdesátých letech, kdy ale nebyla krytá plexisklem.

Foto: Victor Ruiz Garcia, Reuters

Šéf mateřské firmy British Airways IAG Willie Walsh (vpravo).

Podstatné ale je, že následné zapínání systémů probíhá podle přesných instrukcí a servery se nahazují postupně. Elektrotechnika také za všech okolností doprovází jeden ze zaměstnanců IT. „Takové bylo vždy pravidlo,“ řekl BBC bývalý zaměstnanec. Do datového centra navíc nemůže každý z IT, ale jen užší okruh specialistů. „Možná jen každý desátý z IT mohl dovnitř,“ dodal zdroj.

Šetrnost šéfa nebo zastaralá technika?

Co je však ještě podivnější - zhruba kilometr vzdálené je druhé datové centrum BA, vybavené identickými systémy, které lze nahodit v případě nouze. Proč se ani to nepovedlo, zůstává otázkou.

Podle BBC se ve firmě šušká o tom, že šlo o sabotáž nespokojeného zaměstnance. Podle mluvčího aerolinek ale pro sabotáž žádné důkazy nesvědčí. Stejně tak aerolinky dříve odmítly, že by šlo o útok hackerů.

Foto: Neil Hall, Reuters

Letadla společnosti British Airways na londýnském letišti Heathrow

Podle odborářů aerolinek citovaných deníkem The Daily Mail za incident může šetrnost šéfa BA Cruze. Aerolinky v posledních letech omezují počty zaměstnanců v IT a kde je to možné, přesouvají kapacity do Indie. [celá zpráva]

I další britská média v posledních dnech přinesla názory expertů, podle kterých řada velkých aerolinek používá zastaralou počítačovou techniku. „Bylo by zajímavé vědět, kdy naposledy zkoušeli restartovat hlavní servery. Třeba by zjistili, že to, co má trvat hodiny, trvá dny,“ uvedl jeden z nich.

Reklama

Související články

British Airways mají stále problémy

Britské aerolinky British Airways (BA) měly po sobotním výpadku počítačového systému i v pondělí brzy ráno stále problémy při vypravování svých letů...

Výběr článků

Načítám