Kromě zrušení zkoušky z místopisu a taxametrů studie doporučuje definovat legislativní požadavky na smluvní přepravu osob tak, aby online platformy typu Uber mohly fungovat v rámci platného a účinného legislativního rámce. Centrum to uvedlo ve své páteční zprávě.

Česká ani evropská legislativa podle CETA není připravená na revoluční změnu ekonomiky, kterou přinesou digitální inovace. Toto prostředí prý dává příležitost lobbistické bitvě zájmových skupin, z nichž obvykle vyhrává ta nejsilnější a nejlépe organizovaná.

„Ta dokáže uchránit své zájmy v podobě rent a zisků, které plynou z regulace dotčených odvětví,” uvádí CETA v tiskové zprávě.

Doporučení ze studie Fenomén Uber v České republice

•    zrušit zkoušku z místopisu, která v době GPS navigace postrádá smysl,

•    zrovnoprávnit aplikace zaznamenávající polohu pomocí GPS (a podobných technologií) s taxametrem,

•    definovat legislativní požadavky na smluvní přepravu osob tak, aby transparentní online platformy s jasně nastavenými pravidly ochrany spotřebitele a prvky následné kontroly mohly fungovat v rámci platného a účinného legislativního rámce,

•    nepřenášet odpovědnost za efektivně poskytovanou a jednoduše kontrolovatelnou ekonomickou aktivitu na platformy (zprostředkovatele), ale jasně definovat povinnosti jednotlivých zúčastněných, které budou přitom respektovat uznanou definici sdílené ekonomiky a její nesporné benefity

•    umožnit službám založeným na sdílení prostoru v autě (př. UberPOP) splnit požadavky kladené na smluvní přepravu bez nutnosti zvyšovat transakční náklady (aplikace jakožto náhrada písemné či elektronické smlouvy).

•    zahájit jednání o deregulaci požadavků kladených na takové formáty silniční dopravy, u kterých lze jako substitut tradičních kontrolních mechanismů použít přesné, předvídatelné a zpětně kontrolovatelné digitální platformy.

Zdroj: CETA

Studie shrnuje ekonomické argumenty

Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) dlouhodobě analyzuje problematiku sdílené ekonomiky a podporuje nové, efektivní způsoby interakce mezi nabídkou a poptávkou, které eliminují transakční náklady a zvyšují užitek spotřebitele i jeho ochranu.

„Diskuse o sdílené ekonomice, především o platformách zajišťujících přepravu osob, se až příliš často stáčí k puristickému slovíčkaření nad výklady zákonů nebo jednotlivých, v zákonech definovaných termínů. V těchto debatách pak není prostor dostatečně vysvětlit pohled ekonomie, tedy proč sdílenou ekonomiku a digitální platformy podporujeme,“ uvedl ředitel pro výzkum Aleš Rod.

„Právě proto jsme vypracovali studii, která na příkladu platformy Uber shrnuje ekonomické argumenty a důkladně vysvětluje jeho pozitiva pro společenský blahobyt,“ dodal ke vzniku studie.

Rozpolcená Evropská unie

Vyřešit Uber prostřednictvím deregulace na Slovensku navrhuje opoziční strana Svoboda a Solidarita (SaS). [celá zpráva]

Generální advokát Soudu Evropské unie, který soudnímu dvoru poskytuje právní poradenství nedávno uvedl, že Uber spadá do kategorie přepravních služeb. Tudíž je možné jí ukládat povinnost opatřit si licence a povolení podle příslušných zákonů zemí, v nichž je aktivní. [celá zpráva]

Uberu a sdílené ekonomiky se však v minulosti opakovaně zastala Evropská komise. V dubnu 2014 například místopředsedkyně Neelie Kroesová kritizovala rozhodnutí bruselského soudu zakázat službu UberX.

„Pokud mají bruselské úřady s Uberem problém, měly by najít způsob, jak mu pomoci vyhovět standardům, a ne ho zakazovat,” vzkázala bruselským úřadům. V roce 2016 pak komise vydala nezávazné doporučení členským státům na podporu sdílené ekonomiky

Stanovisko EK na podporu sdílené ekonomiky

1) Členské státy by měly hledat vyrovnaný přístup, aby zajistily, že zákazníci užívají vysokého stupně ochrany před neférovými komerčními praktikami, zatímco neuvalují nadměrné povinnosti na soukromé jednotlivce, kteří nejsou obchodníci, nýbrž poskytují služby na občasné bázi.

2) Komise vyzývá členské státy EU, aby zhodnotily, zda jsou jejich národní pravidla adekvátní pro rozdílné potřeby pracovníků a sebe-zaměstnávajících lidí ve sdílené ekonomice, stejně jako pro inovativní podstatu kolaborativních byznys modelů.

3) Komise dává členským státům politická doporučení a vyzývá je, aby zhodnotily – a tam, de je to vhodné – zmírnily restrikce včetně požadavků na licencování. Komise podpoří země EU v implementování tohoto právního a politického doporučení a povede pravidelný dialog jak s členskými státy, tak s Evropským parlamentem a Radou.

Zdroj: CETA