Po nákupu Opelu a jeho sesterské značky Vauxhallu se skupina PSA stane druhým největším výrobcem automobilů v Evropě za Volkswagenem, neboť předstihne alianci Renault-Nissan.

„Jsem přesvědčen, že se přeměna Opelu/Vauxhallu s naší podporou výrazně urychlí,” řekl ředitel PSA Carlos Tavares. Ten si přeje, aby Opel byl nadále vnímán jako německá značka, i když bude v budoucnu využívat koncernových platforem.

Opel byl poslední léta v červených číslech. Jeho loňská ztráta byla 257 miliónů dolarů (6,2 miliardy Kč), naopak PSA měla zisk 1,7 miliardy (40,7 miliardy Kč).

Ředitel automobilky PSA Carlos Tavares

Ředitel automobilky PSA Carlos Tavares

FOTO: Gonzalo Fuentes, Reuters

Cena činí podle agentury Reuters 2,2 miliardy eur.

Když GM a PSA oznámily, že jednají o odkoupení Opelu, zahájily také jednání s ministry a představiteli odborů. Zaměstnanci Opelu a Vauxhallu se bojí propouštění, protože skupina PSA po spojení Citroënu a Peugeotu přistoupila k restrukturalizaci s cílem snížit ztráty a propouštěla.

GM v Evropě zaměstnává kolem 38 000 lidí, z toho zhruba polovinu v Německu. V Británii má GM asi 4500 zaměstnanců. Asi 19 000 německých zaměstnanců je proti propouštění z důvodů nadbytečnosti chráněno do konce 2018.

Značky automobile Opel a Peugeot

Značky automobilek Opel a Peugeot

FOTO: Vincent Kessler, Reuters

Opel si už v pátek pronajal na pondělní dopoledne sál na radnici v Rüsselsheimu, kde se sejdou zaměstnanci.

O dohodě o koupi Opelu informovala už v pátek agentura Reuters s odvoláním na dobře informované zdroje z PSA, kde nákup schválila rada vedení. Mluvčí obou automobilek PSA a General Motors odmítli v pátek zprávu komentovat. [celá zpráva]

Jednání se protahovala, protože penzijní fond pro zaměstnance Opelu a Vauxhallu je podfinancovaný, chybí v něm devět miliard dolarů, uvedla agentura Bloomberg.

Závazky na výplatu penzí ve výši tří miliard eur se převádějí na PSA, ale budou placeny GM.