Obchody nyní sázejí hlavně na zákazníky, kteří pod stromeček dostali peníze.

„Pokud zákazníci pod stromečkem našli dárkovou poukázku nebo peníze, pak povánoční slevy budou také tím nejlepším možným termínem, kdy si jít vybrat dárek,“ řekl mluvčí Teska Václav Koukolíček. Tesco nabízí slevy 50–75 procent hlavně na sortiment hraček, kosmetiky, vánočních dekorací a oblečení.

Prodejce elektroniky Euronics slibuje až 80 procent. „Povánoční výprodeje nám slouží k uvolnění skladů před novou sezónou, kdy budeme naskladňovat nové zboží," uvedla mluvčí Lenka Mastešová.

Například v Datartu budou výprodeje trvat do půlky ledna. Slevy dosáhnou až 70 procent. „Při jejich výpočtu vycházíme ze skutečných cen v předvánočním období. Výprodeje se budou týkat tisíce produktů napříč celým naším sortimentem, od mobilních telefonů až po velké spotřebiče a televize,” řekla za Datart Iva Pavlousková. Loni byly hitem výprodejů právě televize, které tvořily polovinu obratu.

E-shopy s náskokem

V internetových obchodech zahájily povánoční výprodeje hned 25. prosince. E-shopy tak měly dva dny náskok před velkými řetězci, které se kvůli novému zákonu o otevírací době letos otevřely až 27. prosince.

Slevy mají dosáhnout desítek procent, vyplývá z ankety ČTK mezi obchodníky. Hned po Štědrém dnu začaly povánoční slevy na e-shopu Kasa.cz. Po oba svátky ale byla výdejní místa obchodu zavřená. „Možnost vrátit například nevhodný dárek mají naši zákazníci do 13. ledna,” poznamenala Andrea Čižmářová z Kasa.cz.

Právě nevhodné dárky, které se prodávají se slevou, jsou oblíbeným artiklem nakupujících po svátcích. „Do nabídky zahrneme produkty napříč celým sortimentem, včetně vrácených nevhodných dárků,” uvedl ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera. Druhý největší e-shop Mall.cz láká na slevy napříč sortimentem až 80 procent.

O provizi se rozdělí se zákazníkem

Při nákupech v e-shopech mohou lidé získat část peněz zpět, když využijí služby cashback. Podobné služby fungují již několik let například ve Velké Británii, příkladem je třeba TopCashback.com. V Česku je tato služba relativně nová, nabízí ji například server PlnáPěněženka.cz.

Zákazník se zaregistruje pomocí e-mailu a na partnerských e-shopech nakupuje proklikem z této stránky. Část peněz za nákup díky tomu dostane zpátky. „Nákup na e-shopu je stejný jako vždycky, kartou nebo na dobírku. Za to, že jsme přivedli klienta, dostáváme od e-shopů provizi, o kterou se rozdělíme se zákazníky,“ řekl Novinkám mluvčí firmy Josef Drobílek.

Partnerských e-shopů je několik set. Lidé přes službu nakupují například mobily a elektroniku na čínském AliExpress.com. Díky výhodným cenám jim nevadí ani dodací lhůta kolem tří týdnů. Cashback při nákupu na AliExpres.com, což je maloobchodní verze známého AliBaba.com, je pět procent. Do Evropy je doprava zdarma, protože ji dotuje čínská vláda jako podporu exportu.

„Co se týče českých e-shopů, dostane zákazník největší vratky při nákupech v obchodech s módou jako ZOOT nebo Bonprix. Dobré marže jsou také u e-shopů s nábytkem, jako například MT nábytek. To je takový nový trend, lidé si kupují už i nábytek z mobilu. Je zde zajímavá i ta celková vrácená částka, protože jde o dražší zboží,“ dodal mluvčí PlnáPeněženka.cz Drobílek.