„Naším cílem je především stavbu dokončit a tlačit na dokončení zakázky tak, aby skluz oproti původnímu harmonogramu byl pro řidiče minimální. Mota-Engil je významná portugalská firma, proto jsem se sešel i s portugalskou velvyslankyní a požádal jsem ji o zajištění schůzky s vedením stavební firmy Mota-Engil,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Velvyslankyně prý Ťoka informovala, že majitel a šéf portugalské firmy je ochoten do České republiky přijet a o věci jednat.

Problém se týká stavby silnice I/11 mezi Oldřichovice a Bystřicí. Hotovo mělo být příští rok v září. Nyní je dokončená zhruba polovina prací.

„Pro Třinec je to šokující zpráva. Vyzvali jsme ve čtvrtek otevřeným dopisem ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ještě před jeho setkáním s portugalskou velvyslankyní, ať nám pomůže urychleně situaci řešit. Napsali jsme mu, že ještě před týdnem jsme měli informaci, že je hotový harmonogram prací až do dokončení stavby, a najednou přišla zpráva, že je stavba pozastavena,“ zlobila se třinecká starostka Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec).

Třinec vyzval senátora i okolní obce

Palkovská dodala, že Třinec také vyzval starosty z okolních obcí i nově zvoleného senátora Jiřího Ciencialu (Občané spolu - Nezávislí), aby pomohli ministerstvu v argumentech a jednáních, aby stavba byla dokončena v termínu.

„Jde o klíčovou komunikaci spojující Česko se Slovenskem. Zároveň vyvolané stavby za 60 miliónů korun navazující na stavbu této silnice jdou z městského rozpočtu. Každé zpoždění znamená komplikace s vyvolanými investicemi, protože musíme podepisovat dodatky kvůli koordinaci. A to nemluvím o komplikacích v dopravě. Z důvodu stavby zde máme různé objížďky, město obtěžuje prach ze stavby. Je to velký problém,“ upozorňovala Palkovská.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jde o překvapivý krok sdružení zhotovitelů. „O odstoupení od smlouvy a přerušení prací nás informovali dopisem. Zhruba tři měsíce se zástupci vedoucí firmy ve sdružení jednáme s tím, že firma vznesla vyšší nároky, než jaké obsahuje smlouva o dílo. Tyto nároky ovšem nedoložili,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Nízká nabídková cena 

Sdružení firem zvítězilo ve vyhlášeném výběrovém řízení především díky nízké nabídkové ceně, kterou opakovaně obhajovalo jako reálnou. Vyjádření firmy redakce zjišťuje.

Přeložka silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí má být dlouhá přes šest kilometrů a vznikne na ní celkem 12 mostních objektů a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavba obchvatu by měla stát bez DPH téměř 4,5 miliardy korun. Několik let odkládaná stavba obchvatu Třince začala v roce 2014.