Jedním z prvních zájezdů, který vedl z nejlidnatější země světa do Česka, byla poznávací cesta čínských architektů. Číňany prý zajímala jak stará, tak nová architektura a především zakomponování nové výstavby mezi historické budovy.

Nyní mají zájem o návštěvu stavebních i jiných veletrhů a výstav, na kterých chtějí získávat nové zkušenosti. V Číně se totiž překotně buduje a staví, a to nejen v souvislosti s pořádáním Olympijských her. O turisty z Číny se pere celá Evropa.

Strávit dovolenou v Evropě si totiž mohou dovolit jen příslušníci středních a vyšších čínských společenských vrstev. Ti si návštěvu Evropy chtějí náležitě užít a vychutnat, během svého pobytu zavítají do několika zemí najednou a v každé z nich pobudou v průměru dva dny. Za nabízené služby a pro ně exotické suvenýry neváhají utratit značné částky.

Utratí až 300 dolarů

Pokud by se podařilo přilákat do Česka pouze každého 25. čínského turistu, který do Evropy přijede, narostly by příjmy z cestovního ruchu až o 20 miliónů dolarů (zhruba 600 miliónů korun).

"Již teď je průměrný výdaj čínského turisty v Evropě 200-300 dolarů na den a počet příjezdů na náš kontinent není rozhodně zanedbatelný. V roce 2001 navštívilo Evropu přes 1,2 miliónu Číňanů," upozorňuje ředitel agentury CzechTourism David Gladiš. Do Rakouska v roce 2000 přicestovalo 50 tisíc čínských turistů, Německo jich navštívilo 214 tisíc a Maďarsko 18 tisíc.

Předpokládá se, že s rostoucí životní úrovní bude turistů z "říše středu" překotně přibývat. Jako zdrojová země příjezdového cestovního ruchu by se Čína se 100 milióny turistů, kteří vyjedou za hranice své země, mohla do patnácti let umístit na 5. místě světového žebříčku, uvádí WTO.

Stále více Číňanů cestuje

"Příjezdy čínských turistů, kteří jsou v Evropě velmi oblíbení, začnou postupně narůstat. Podle WTO (World Travel Organization) vycestovalo z Číny loni 20 miliónů turistů, což je nárůst proti předchozímu roku o 22 procent," uvedl ředitel CzechTourism David Gladiš.

Letos si dovolenou za oceánem dopřeje přibližně 26 miliónů Číňanů. Česko má šanci stát se vyhledávaným turistickým cílem a musí se proto v Číně i nadále intenzívně prezentovat. "Turistiku z Asie podporujeme i v rámci propagace středoevropského regionu ve spolupráci se zeměmi Visegradské čtyřky," vysvětluje Gladiš.

Od letošního září se o image Česka v Číně stará nové zahraniční zastoupení CzechTourismu v Pekingu. Příští měsíc se Česko bude prezentovat na veletrhu CITM (China International Travel Mart) v Šanghaji. CzechTourism také chystá strategii propagace v ČLR pro následujících pět let.

Zástupce CzechTourismu se ještě během letošního roku setká s přibližně 60 cestovními kancelářemi v Pekingu a v Šanghaji. Výsledkem bude ucelená charakteristika nejsilnějších čínských outgoingových cestovních kanceláří a touroperátorů včetně jejich kontaktů.