„Je to jak politické, tak ekonomické rozhodnutí, ale občané mají o tento vlak zájem, a to je pro nás nejdůležitější,” pospal na tiskové konferenci důvody obnovení provozu vlaků ministr dopravy.

Vlaky IC přestaly na Slovensku jezdit letos v lednu. Rozhodl o tom bývalý ministr dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Důvodem byla ztrátovost vlaků.

Podle Érseka budou vlaky po obnovení provozu jezdit na komerčním principu, tedy bez dotací od státu.

Víc dopravců trať neuživí, tvrdí RegioJet

Státní ZSSK přitom nečeká, že vlaky budou tak ztrátové, jako dříve. Dopravce odhaduje, že se do zisku dostanou během tří až čtyř let. Tvrdí, že našel technický koncept, který je postavený na lehčích, rychlejších vlacích.

Vlaky IC mají po obnovení provozu jezdit dvakrát denně v obou směrech.

RegioJet rozhodnutí slovenského ministerstva kritizoval. Podle něj vzhledem k bezplatnému cestování vybraných skupin pasažérů v rychlících nemůže na zmiňované trati fungovat se ziskem více komerčních vlaků.

"Pokud by ale stát dopustil nebo dokonce nařídil ZSSK postup, který povede k poškozování podnikání RegioJetu a dalších dopravců, kteří si musí na svůj provoz vydělat, v takovém případě RegioJet z trasy Bratislava - Košice odejde," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Situace na Slovensku je taková, že na rozdíl od České republiky, kde vystupují agresivně především ČD, je to na Slovensku stát, který se od začátku snaží politickými kroky omezit konkurenci a lepší služby na železnici. To Slovensko výrazně posouvá mimo pravidla platná v Evropské unii,” dodal mluvčí.

Obnovení vlaků prosazovali nacionalisté

Na provoz IC vlaků ZSSK ani v minulosti nepobírala dotace. Na vlastní komerční riziko přepravuje cestující mezi Bratislavou a Košicemi také RegioJet, který v srpnu na této trati zdražil nejnižší jízdné.

Obnovení vlaků IC prosazovala nacionalistická Slovenská národní strana (SNS), která je součástí koaliční vlády premiéra Roberta Fica. Předseda SNS a nynější šéf slovenské sněmovny Andrej Danko se před březnovými volbami ostře ohradil vůči podnikání RegioJetu na Slovensku s odůvodněním, že nejde o slovenskou firmu.