Na dlouhodobě připravovaném dálničním spojení Brno - Vídeň se zatím pracuje zejména na rakouské straně. Rakouská dálnice A5 nyní končí za dolnorakouskou obcí Schrick. Do roku 2017 by měla být podle plánů prodloužena k Poysdorfu. V témže roce by mohly začít stavební práce na dalším úseku sahajícím od Poysdorfu k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov. Ten by měl být v prvním kroku dvouproudý, rozšíření na čtyřproudou komunikaci plánuje Rakousko až v závislosti na krocích české strany.

Podle Ťoka je rychlostní spojení do Rakouska přes Mikulov rukojmím neexistujících zásad územního rozvoje kraje, bez kterých se v přípravě nadá pokročit. Česko se tak nyní zaměřuje na výstavbu obchvatu Mikulova.

Dokument vydají do října

Jižní Morava je jediným krajem, kterému zásady územního rozvoje chybí, a kvůli tomu tam nelze stavět žádné důležité dopravní stavby. Od vstupu do Evropské unie se v kraji nepostavil ani kilometr dálnic. Kraj nemá žádné zásady územního rozvoje, protože původně vytvořený dokument zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud pro nedostatečné posouzení některých vlivů. Současná koalice ČSSDlidovců chce vydat dokument do říjnových krajských voleb.

Plánované železniční spojení České Budějovice - Vídeň by podle Prölla mohlo fungovat jako prodloužení současného spoje, který končí na českých hranicích. Do budoucna by podobně mohlo sloužit i spojení z Veselí nad Lužnicí do Gmündu, které by bylo potřebné elektrifikovat, dodal Ťok.

Spojení z Vídně na Hollabrunn a dále do Znojma je podle Prölla také z rakouské strany v posledních fázích přípravy. Začít stavět by se tak mohlo na jaře 2017, dodal.