Vedení letecké společnosti, která je jedním z největších zaměstnavatelů ve Zlínském kraji, se zatím k nastalé situaci nehodlá blíže vyjadřovat. „Nemám žádný mandát tuto situaci komentovat. Zítra budou v Kunovicích majitelé a vydáme oficiální vyjádření. Spojila jsem se s nimi a informovala je o situaci, sami čekáme na zprávu z Ruska,“ sdělila Právu generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Jediným vlastníkem akciové společnosti Aircraft Industries je ruská společnost UGMK-Holding.

Předseda podnikových odborů a člen dozorčí rady společnosti Josef Mikula řekl, že o insolvenčním návrhu ví. „Situace se řeší. Obavy jsou na místě v podobném případě vždy,” uvedl Mikula.

Aero: Dluží nám 40 miliónů

Jen letecké společnosti Aero Vodochody Aerospace, která návrh na insolvenci podala, dluží Aircraft Industries téměř čtyřicet miliónů korun. „Tento krok jsme dlouho zvažovali, nicméně vzhledem k vývoji jednání s Aircraft Industries se ukázal jako nevyhnutelný. Aircraft Industries v současnosti dluží Aeru 38,3 miliónu korun za podvozky pro letoun L-410,“ vysvětlila Právu mluvčí Aero Vodochody Tereza Vrublová.

Vzhledem k finančním problémům Aircraft Industries v prosinci 2015 obě společnosti vypracovaly splátkový kalendář, který však Aircraft Industries podle vyjádření vedení Aero Vodochody neplní. „Ačkoliv se Aero snažilo vést s Aircraft Industries jednání o řešení situace, akcionáři společnosti jednání odmítli,“ doplnila Vrublová. Aircraft Industries podle ní dlouhodobě neřeší stav firmy.

Doplácí na problémy v Rusku

Zhruba 350 zaměstnanců Aircraft Industries je od loňského prosince na nucené dovolené. Společnost jim platí 60 procent mzdy. „Stav lidí, kteří chodí do práce, je stabilní. Momentálně k 10:30 je tady 623 osob z necelé tisícovky,” řekl Mikula. Podle něj někteří lidé sice dávají výpovědi, to se ale prý děje i při běžné situaci v podniku.

Aircraft Industries doplácí na problémy v Rusku, kam posílá většinu svých strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru.