Celkový rozpočet německé koncepce na podporu elektromobility činí 1,2 miliardy eur (32 miliard Kč) a bonusy se podle Schäubleho začnou vyplácet od poloviny května. Splatné by měly být tehdy, pokud cena nového vozu nepřekročí 60 tisíc eur (tedy asi 1,6 miliónu korun).

"Pokud ji chcete (prémii), kupujte rychle," řekl ministr s tím, že vyplácet se bude jen do roku 2019. Polovinu z částky vyplatí stát a druhou půlku automobilky. Bonus však podle Schäubleho dostanou pouze ti zákazníci automobilek, které do programu přispějí. Ministr dopravy Alexander Dobrindt uvedl, že se k tomu zatím zavázaly firmy Daimler, VolkswagenBMW.

Nový elektromobil nižší kategorie lze v současnosti pořídit za cenu v přepočtu do miliónu korun. Například Volkswagen e-Golf či BMW i3 stojí oba kolem 35 000 eur (946 000 Kč), uvedla ČTK. Nejlevnější model vozu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV stojí 23 790 eur (643 000 Kč), nejdražší Tesla Model S P90D 121 000 eur (3,3 milióny Kč).

Podle německé rozhlasové stanice Deutschlandrundfunk chce vláda svého cíle, tedy miliónu elektrických aut na tamních silnicích, dosáhnout do roku 2020. V současnosti je však v zemi registrováno pouze 25 tisíc čistě elektrických a 130 tisíc hybridních vozů, což poukazuje na nižší ochotu zákazníků takové vozy kupovat. Například nový model elektromobilu Tesla je poměrně poruchový. [celá zpráva]

Drahé a bez možnosti nabití

Prémie k nákupu ekovozů mají i své odpůrce, kteří vládě vyčítají, že na výstavbu nedostatkových nabíjecích stanic vyčlenila pouze 300 miliónů eur (osm miliard korun). Právě chybějící infrastruktura a dále vysoká cena ekologických vozidel je podle kritiků hlavním důvodem, proč se lidé do nákupu těchto vozů zatím příliš nehrnou.

Sporný je podle odpůrců i cíl v podobě omezení emisí oxidu uhličitého, kterého chce vláda provozem ekovozů dosáhnout. Rozhlas připomněl studii Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy, která loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent více emisí CO2 než u tradičního vozidla. Tento rozdíl se podle studie vyrovná až po ujetí 100 tisíc kilometrů.