„Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek,” řekl k jedné ze soutěží předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Právě rámcová smlouva na nákup elektrických rychlíků je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Dráhy požadují, aby rychlíky jezdily nejméně 160 kilometrů v hodině.

Interiér ve vagónu druhé třídy ve vlacích na kratší a střední vzdálenost.

Interiér ve vagónu druhé třídy ve vlacích na kratší a střední vzdálenost.

FOTO: ČD

Na zhruba čtyři miliardy korun by pak měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 motorových vlaků, kde požadují minimální rychlost 140 kilometrů v hodině.

Nákup 50 vagónů pro mezinárodní rychlíky by měl vyjít na zhruba 2,2 miliardy korun. ČD požadují, aby vozy mohly jezdit rychlostí alespoň 200 kilometrů v hodině, což je rychlost, jakou jezdí vlaky v zahraničí. Jedná se o rámcovou smlouvu, ČD pak budou postupně objednávat konkrétní počty vagónů podle potřeb mezinárodních spojů.

Počítá se i s místem pro kola nebo kočárky

Počítá se i s místem pro kola nebo kočárky

FOTO: ČD

Dráhy plánují nasadit tento typ vozů na mezistátní vlaky EuroCity/InterCity. Největší uplatnění by měly najít na lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Vozy budou velkoprostorové, určené pro první nebo druhou třídu, připravené pro přepravu osob na invalidních vozících nebo s místy pro uložení jízdních kol.

„Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém s monitory LCD v oddílech cestujících, sklopné stolky u míst za sebou a větší stolky u míst proti sobě, klasické elektrické zásuvky i USB konektory pro napájení drobné elekroniky. Ve vozech bude k dispozici také WiFi připojení k internetu,“ upřesňuje Michal Štěpán, člen představenstva ČD.