V poslední době podvodníci kopírují především značkovou obuv, dámské kabelky, módní doplňky, hudební nástroje a náramkové hodinky, tedy převážně dražší výrobky. A před Vánocemi se počet těchto věcí výrazně zvyšuje.

Celní kontrola došlé pošty ročně zajišťuje stovky zásilek, které obsahují padělky. Nakupujícímu tak hrozí, že zboží nedostane a ani se nedočká peněz zpátky. Právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička vysvětlil, jak některé e-shopy fungují. Tváří se jako normální e-shop, ale ve skutečnosti prodej jen zprostředkují.

Zákazník vloží zboží do košíku, zaplatí jej a obdrží potvrzení objednávky. Jediný rozdíl je v obchodních podmínkách. Tam je totiž uvedeno, že se jedná pouze o zprostředkování prodeje.

Správce stránek na základě objednávky pošle poptávku jinam, třeba i do výrobny v Číně, strhne si za to část peněz a oficiálně přitom za nic neručí.

Všechno z Číny

Smlouvu totiž spotřebitel neuzavírá s provozovatelem serveru, ale přímo s odesílatelem zboží. V případě, že by chtěl odstoupit od smlouvy nebo zboží reklamovat, musí vše písemně vyřídit s výrobcem, přičemž často je limitován velkou vzdáleností i legislativou země původu zásilky. Prakticky je tedy nemožné získat od odesílatele peníze zpět.

Letošním hitem jsou prostředky na pedikúru (německé) značky Scholl. Máme denně několik desítek kusů, které zabavíme Šárka Miškovská, Celní úřad Praha Ruzyně

Podle mluvčí ruzyňských celníků Šárky Miškovské celníci za letošek při kontrole zajistili zhruba 550 zásilek s možnými padělky.

Překvapivé prvenství v nejčastěji objednávaném padělaném zboží však nyní drží přípravky určené k péči pro nohy. „Letošním hitem jsou prostředky na pedikúru (německé) značky Scholl. Máme denně několik desítek kusů, které zabavíme,“ uvedla Miškovská s tím, že prakticky všechny napodobeniny jsou z Číny.

Zákazníci přitom žijí v domnění, že když si zboží objednali na českém portálu nebo na webu některé ze zemí EU, tak jde vždy o výrobky pocházející z Unie. Často ani netuší, že objednaná věc putuje až z Asie.

Je jedno, jestli provozovatel stránek sídlí v tuzemsku nebo v zahraničí. Vždy záleží na původu zboží Šárka Miškovská, Celní úřad Praha Ruzyně

Zjistí to až v případě oznámení, že celní úřad balíček zabavil jako padělek, nebo z výzvy, aby uhradili clo. „Je jedno, jestli provozovatel stránek sídlí v tuzemsku nebo v zahraničí. Vždy záleží na původu zboží,“ vysvětlila Miškovská s tím, že jde hlavně o zprostředkovatelské weby.

Podle Borovičky je možné se v případě, že si spotřebitel nevšiml, že nakoupil od zprostředkovatele, odvolat na nový občanský zákoník a obrátit se s žalobou na soud.
Přesto je nejlepší si hned na začátku pročíst obchodní podmínky.

„Řešit to v momentu, kdy už jsem zaplatil, je dost pozdě. Peníze se od těch lidí nedostávají úplně jednoduše,“ dodal Borovička.

Jak poznat napodobeninu

Hlavním ukazatelem, že se jedná o padělek, je přitom výrazně nízká cena. Ačkoli prodejci inzerují, že se jedná třeba o výprodej outletového skladu, a proto je cena desetinová, spotřebitel by se neměl nechat napálit.

„Podezřele nízká cena je vždycky problém, ten člověk by si měl říct: bacha, tady v tom bude nějaký háček a najdu si o tom nějaké informace,“ sdělil Právu Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Další cestou, jak neriskovat ztrátu peněz, je tedy najít si na obchod recenze, pročíst si jeho obchodní podmínky a sledovat, jestli má nakupující možnost odstoupit od smlouvy.

Podle Tichoty je problematické, že internetové obchody vznikají velice rychle. Stačí si koupit doménu a vytvořit nějaké rozhraní a člověk může bez problémů nabízet téměř cokoli. Proto je mnohokrát složité si o daném prodejci dohledat veškeré informace.